Viszlát, autó?

A Zoox robottaxija, amelyet már használnak San Franciscóban

Napjainkban az autó és az autóipar legnagyobb átalakulása zajlik. Gondolatjáték következik az autó jövőjével kapcsolatban. Van egyáltalán jövője?

Indítsunk tudományosan: a latin eredetű „extrapolálás” szó azt jelenti, hogy a meglévő adatokból következtetünk a jövőre. Most ennek segítségével megpróbáljuk megjósolni, hogy három évtized múlva mi lesz az autóval. Hogy miként jönnek be a cikkíró tippjei, azt csak egy-két évtized elteltével lehet megmondani. Ekkor már lehet tudni, hogy a szerző jó nyomon járt, vagy a leírtak tévedések halmaza, hogy csak a két végletet említsük. Utazásra fel!

Az autó ma, nálunk

Az autóval kapcsolatban rengeteg érzelmet találni: a vezetés örömét, az utazás nyújtotta és az autóhoz kapcsolható családi élményeket, az autó segítségét a mindennapokban, a birtoklási élményt és az általa történő figyelemvonzást. Ha ezeket félretesszük, akkor már nem túl rózsás a kép. Az autó a lakás után az átlagember második legértékesebb vagyontárgya. Az első és legfőbb kiábrándító dolog vele kapcsolatban, hogy gyorsan veszít az értékéből. Érdemes megnézni egy új autó árát, és hogy mennyit esik két-három év alatt. Mintha a fáradságosan összegyűjtött milliókat eltüzelte volna a tulajdonos. Ha ez nem lenne elég, az állam gondoskodik arról, hogy még a birtokbavételt is megjutalmazza (vagyonszerzési illeték). Majd ezt követi a biztosítástól kezdve jó pár közteher. Az üzemanyagokat terhelő tekintélyes adótartalom pedig állandó bevételhez juttatja az államot. A legtöbb városlakónál a parkolási díjak szintén az állandó kiadások listáját gyarapítják. A sűrűsödő autópálya-hálózatnak a hátránya, hogy fizetni kell a használatukért, ha nincs matrica, akkor a felhajtást gyorsan pótdíjazzák.

A folytatást keresse a laptapir.hu-n!