Betonrák miatt töredeznek az új autóutak

A forgalomban gyötrődő autósok fejében gyakran megfordul a kérdés: vajon miért mennek tönkre olyan gyorsan az új autópályák és -utak? Német szakértők szerint az utak betegségének egyik lehetséges oka, a “betonrák”, egy alkáli-kovasav reakció.Az aszfalttal szemben, amelynek várható élettartama 12 év körül van, a betonburkolat hosszabb életí és ellenállóbb – emelik ki a szakemberek, akik szerint a betonburkolat élettartama 30 év körül lehet, már ha a keverékkel minden rendben van.

A problémák kulcsa tehát a keverékben van, néhány útszakaszt a rossz keverék miatt támad meg az alattomos "betonbetegség", amely széttöredezett és felgyírődött utakat hagy maga után – Németország autópályáin nagyjából 350 kilométer hosszan.

A betonrák alatt a szakértők egy alkáli-kovasav reakciót értenek, amely akkor üti fel a fejét, ha bizonyos kavicsfélék nyirkosabb környezetben nem kötnek meg a cementtel.

Ekkor olyan kémiai folyamat veszi kezdetét, amely felbomlasztja a betont. Azt egyelőre senki sem tudja, hogy mennyi időbe telik, mire ennek szemmel látható jelei mutatkoznak, egy duisburgi kutatóintézet azonban 5-10 év közöttire becsüli a "lappangás" időszakát.

A "betonrák" kezelési módja sem ismert még, Németországban több megoldással is próbálkoznak az utak meggyógyítására. Szász-Anhalt tartományban egy 14 kilométeres autópálya-szakaszt nyolc részre osztottak, ezeken különböző eljárásokkal kísérleteznek a víz és a só hatásai ellen.