Vale Rossi két élete

Valenciában véget ért a 2003-as gyorsasági motoros világbajnokság, a MotoGP osztályban utcahosszal nyert az olasz Valentino Rossi. Semmi különös nem történt: Vale ötödjére nyert vébét, és ez már akkor is sejthető volt, mikor a sorozat közepe táján ötven pont előnnyel állt az összetett első helyen.Egyesek afféle Michael Schumachernek tartották őt: egyrészt nagyszerí pilóta, másrészt pedig, akárcsak német Forma–1-es „született bajnok” kollégája, egy jelentős, abszolút értékí gyár elkötelezettje, ami ez esetben a Honda.

Rossi sikertörténete a Honda sikertörténete. A Honda Racing (HRC) privilegizált helyzetben lévő versenyzőjeként kérdés nélkül kapta meg 2003-ra a gyári RC211V-t, míg honfitársa és nagy ellenlábasa, Max Biaggi egész évben nyafoghatott, nem kapott factory Hondát, csak ügyfeleknek valót (azaz egy generációval öregebbet).

A Doktor (Il Dottore) fedőnévre is hallgató Rossi és a japán óriás, a Honda koprodukciója céltudatosan, következetesen és hiba nélkül míködött. Profi módon, míszakilag minden vetélytársat felülmúlva csinálták végig az évadot, melynek végeredménye önmagáért beszél.

Variációk egy átigazolásra
Szövetségüket mindenki felbonthatatlannak gondolta, a szezon harmadik harmadához közeledve azonban mégis elkezdtek meg-megjelenni különböző híresztelések a nemzetközi sajtóban: Rossi a Yamahához vagy a Ducatihoz igazol 2004-re. Hivatalosan annyit lehetett csak tudni, hogy a Hondával való szerződése 2003. december 31-ig érvényes – s a „nem hivatalos” nyilatkozók közül Davide Brivio, a Yamaha csapatfőnöke volt a legderílátóbb.

&Aacutem kétségkívül Olaszország nemzeti büszkesége lett volna (igaz, a Loris Capirossi–Troy Bayliss csapategység megbontása árán) egy Ducati–Rossi együttmíködés is, pláne a vörösök remek bemutatkozó éve után a királynő-kategóriában. De volt, aki egyenesen a Forma–1-es Ferrari istállóval házasította volna a Doktort (a felvetésen nem is annyira Valentino, mint inkább atyja, Graziano Rossi méltatlankodott).

Múltak a hetek, és elkerülhetetlenül elérkezett a vébé azon futama, melyen Vale matematikailag is zsebre teheti a címet: ez volt az Ausztrál Nagydíj Phillip Islanden. Az eligazolás kérdésében hírzárlatot rendelt el Rossi menedzsmentje, ezzel is fokozva a feszültséget és szaporítva a találgatásokat. Ausztráliában Vale remek egyéni teljesítményt hozva megnyerte a futamot és a világbajnoki titulust. Ekkor még hátravolt egy futam, Valenciában, a Ricardo Tormo pályán.

A valenciai évadzáró motorverseny része afféle „kötelező udvariassági formula” volt, Rossi presztízsből azért nyert egy utolsót a Hondával, merthogy addigra hivatalossá vált: a Doktor válik a Hondától, új kenyéradója a Yamaha lesz. „Szükségem van az új kihívásokra – nyilatkozta Rossi. – Idén nyertem száraz borításon és nyertem szakadó esőben, nyertem a kedvenc pályáimon és azokon, amiket utálok. Váltanom kell.” A döntés tehát megszületett, és persze mindenki reagált. A Honda a szent Fujiwara hegy méltóságával fogott kezet az olasszal, Davide Brivio és a Yamaha örvendeztek és feltámadásról beszéltek, szép, új MotoGP-éráról, a nagy ellenlábas, Max Biaggi már másnap beszólt.

„Rossi kemény fába vágta a fejszéjét – mondta Massimiliano. – Most majd rájön, milyen nehéz a Honda ellen.” Biaggi egyébként sikerekben gazdag 2004-et vár, a gyári Honda RC211V boldog pilótájaként. Az ügyben megszólalt az olasz motorsport élő legendája, a hétszeres világbajnok Giacomo Agostini is, aki szerint „Rossi bátor versenyző, és neve a legjobbaké közt említendő”. Agostini nem tartja Valentinót minden idők legnagyobb versenyzőjének, igaz, ő Mike Hailwoodra, Kenny Robertsre és Freddie Spencerre kollégaként emlékszik.  

Motorteszttől megfosztva
A történetnek itt nincs vége, az évadzárót követően ugyanis kezdetét vette a téli felkészülés: ekkor az A csapatból B-be aláíró versenyzők már jobbára új motorjukkal ismerkednek, beállításokon törik a fejüket, míszaki paramétereket egyeztetnek a szakikkal és a fehérköpenyes mérnökökkel, abroncsokat tesztelnek. És robbant a hír: a Honda nem engedi, hogy Rossi szerződésük lejárta (2003. december 31.) előtt ráüljön a Yamaha M1 MotoGP-re. A sorozat szokásjogával radikálisan szakító Honda azzal magyarázta a döntést, hogy nem engedheti riválisait lépéselőnyhöz jutni.

Davide Brivio Yamaha-főnököt meglepte a hír, de tudomásul vette a helyzetet: „Tavaly Biaggi egyből ráülhetett a Hondára, ahogy elhagyta a Yamahát – mondta. – Melandri velünk tesztelt, ugyanez vonatkozik Barrosra is. Colin Edwards két hete kipróbálhatta a Hondát, pedig érvényes szerződés köti az Apriliához. &Aacuteltalában normális, hogy egy pilóta kipróbálja az új motorját, de ebben az esetben megértem a döntésüket” – válaszolt Brivio úr. A nagy terveket szövögető Yamaha így nemhogy lépéselőnybe, de inkább hátrányba került.

Az M1-en lenne mit finomítani (elsősorban a motor teljesítménygörbéjét, de a futómíre sem ártana egy végleges koncepció), a malajziai privát tesztről (Sepang, 2003. november 28–30.) mégis hiányoznia kellett a frissiben igazolt címvédőnek, csak a spanyol Carlos Checa és a japán tesztpilóta, Abe végezhettek lényegi munkát, ők is csak miután elállt az eső. Ráadásul a nemzetközi szövetség döntése értelmében a csapatok nem végezhetnek privát tesztelést december 15. és január 15. között, így a Yamaha ideje még szíkreszabottabb.

Hopp, egy égi lesifotó…
És innentől a történet beillene egy James Bond-film forgatókönyvének is. A legfrisebb hír, hogy Rossi a jelek szerint mégsem bírta ki az új évig: a Yamaha Lappföldre, egy ottani kutatóbázisra szállíttatott minden  komponenst, szupertitkos körülmények között. Rossit jávorszarvasnak, Brivio urat hóembernek álcázták, az M1-gyel trojka szállt a helyszínre a szíz havon. Meg is kezdődött a titkos próba, és minden jól is ment: az A-terv szerint senki nem szerezhetett volna tudomást a gondosan előkészített földalatti projektről. Csakhogy.

Csakhogy történetesen egy, a Honda által üzembe állított (amúgy amerikai) míhold, amely 24 órán át Rossi mozgásváltozásait rögzítette, elküldte a Doktorról meg a kutyaszán vontatta M1-ről készített lesifotót Carlo Fiorani, Rossi HRC-s exmenedzserének videotelefonjára. Hiába, a modern technológia.

Fiorani mester éppen a bolognai motorkiállítás sajtótermének rekreációs övezetében (büfé) pihegett, mikor megkapta az üzenetet volt pártfogoltja lappföldi akciójáról. Azon nyomban kölcsön is kérte az egyik olasz motoros médium helyszínen kávézgató újságíró-moguljának laptopját, és elektronikus üzenet formájában elküldték a képet a Honda Japannak. A lappföldi teszt ugyanis szerződésszegésnek minősül a világbajnoki címvédő részéről.

A szabály, az szabály. Magyarul: a Honda rányitott Rossira és a Yamahára, amint éppen a spájzban a lekvárt dézsmálták. „Csak azért vagyok itt, mert ez ideális terep a kikapcsolódásra: a rénszarvasok remek vicceket tudnak! – humorizált Rossi az eset kapcsán. – Nem próbáltam ki a Yamahát, csak a Télapót kerestem, akiről tudom, hogy errefelé lakik. Szerettem volna egy M1-et karácsonyra.”

Hivatalos következménye az ügynek még nincs. A következő világbajnoki sorozatot mindenki nagyon várja: jó hír, hogy Magyarországon is egyre többen. A Yamaha középtávú célja, hogy győzzön az évadnyitón a Dél-Afrikai Köztársaságban (Welkom, 2004 áprilisa) Rossival.

Tesztelésre nem sok idejük lesz, de a míszakiak szerint ez nem is akkora probléma. A Honda a történtek ellenére a széria első ereje, de a Ducati is igen dinamikusan fejlődik, ezt eredményeik is igazolják. Mi mindenesetre megkérünk mindenkit, hogy tartsa nyitva a szemét: a Yamaha tesztcsapata és az ötszörös világbajnok január közepéig bárhol felbukkanhat, Zengővárkonytól Abaligetig. Soha rosszabb uborkaszezont.     §