Autódesign: Opel Vectra

A Németországban gyártott autók között jelenleg az új Opel Vectra a legnémetebb, a karosszéria egyértelmíen kidomborítja a nemzeti karaktert.Az élesre vasalt,  geometrikus formák tiszták, ésszeríek, logikusak. A kerékjáratok megkettőzve rajzolják az íveket, s ha elöl elindul egy vonal, az hátul célba ér. Itt elképzelhetetlen az olyan mediterrán lazaság, hogy egy rajzolat a semmibe vész, a Vectrán minden formaelemnek kezdete és vége van. Ilyen értelemben abszolút szisztematikus a forma, következetes, korrekt, megbízható. Ezt a szellemiséget hordozza az új Vectra minden porcikájában…

Ahogy elnéztem ezt a felső középkategóriás autót, az jutott eszembe, olyan, mint egy vezérkari tiszt szolgálati kocsija, tekintélyes, határozott és férfias. Mert az új Vectra kétségkívül férfias karakterí autó. &Uacutegy is fogalmazhatnánk, nincs benne semmi nőies elem – a volán mögött férfi vezetőt képzelünk el. Érdekes, hogy milyen pontosan pozicionálják az Opelnél az autók karakterét, például a kiskategóriájú Corsa egyértelmíen nőies formát kapott, s bizonyára nem véletlenül vásárolják hölgyek Európa-szerte. S bár az új Vectra formavilágán változtattak az elődhöz képest, a homlokfal sokkal dinamikusabb lett, de a „ráncfelvarrás” a férfias karakteren nem módosított, az új formavilág csak merészebb és dinamikusabb lett.

Mozgás és feszültség
A Vectra designcsapata két fő témára koncentrált: a mozgásra és a feszültségre, mely vizuálisan megjelenítve kirajzolja az autó karakterét. A dinamikus hatást az első lökhárítótól és lámpától induló, hátrafelé emelkedő vonalak adják, a karosszéria mintázása élesen kemény. Hátul a vonalak a lámpakivágásba érnek, ahol a forma az Astráknál ismert módon átfordul a csomagtartó feszített ívébe. Lent, ahol a csomagtartófedél nyílik, krómozott díszléc húzódik – vonala logikusan folytatódik a tolatólámpában –, s igen jól mutat az ezüstszürke karosszérián, a sötétkék vagy fekete színállásnál azonban túl kemény a kontraszt. Ez az Opelnál szokatlan díszítmény némi vitára adott okot a szakújságírók körében.

Volt, akinek tetszett a luxust kifejező csillogás, mások feleslegesnek tartották a krómozott rátétet. Formatervezői szemmel nézve a krómozott csík helyénvaló, szerepe mindenekelőtt funkcionális, mert elválasztja a csomagtartófedél nyitásának a pontját a lökhárítótól – a tervezők kihasználták az itt megbúvó esztétikai lehetőséget. A dinamizmus jegyében tervezték át a Vectra és a megnövelt tengelytávú Signum orrkiképzését. A fényszórók a sárvédőkre, illetve a motorházfedőre nyúlnak fel, a fényforrások hengeres formájú, krómozott csövekbe rejtve merednek harciasan elő. Középen a levegőbeömlő-nyílás V alakú nyilazása látványos, divatos elem, a Vectrán is jól mutat. A megnövelt méretí Opel-embléma mellett kétoldalt kardlapszerí, csillogó krómozott pengék láthatók, melyek összhatása erőt és agresszivitást sugall.

Katonás belső
A vezérkari jelleg leginkább az autó belső terében csúcsosodik ki. A míszerfal kialakításában a tervezők szakítottak a jelenleg általánosan elfogadott sztereotípiával, miszerint a formákat ívesen át kell fordítani az ajtókra, amit a formák szabályosan körülölelnek… Itt ölelésről szó nincs, a tervezők szándéka szerint a Vectra egyenes míszerfala középen enyhén előre kidomborodik, s az ajtóknál derékszögben megtörik. A míszerfal így nem ölel körül, de vizuálisan szélesebbnek hat a belső tér. Szögletes karakterí, geometrikus formavilág uralja a belső teret, remekül kijelölve a funkcionális egységek helyét és pozícióját. Még az indexkar is élesen formált, pontosan meghatározva az érintés helyét. Az ergonómia kitínő, minden kezelőelem a legtermészetesebben kézre esik. Standard felszerelés a míszaki információkat kiíró nagy monitor, amely jól láthatóan a míszerfal közepén, felül helyezkedik el, menet közben így nem kell lefelé nézni az információk leolvasásához. Opcióként színes képernyő is kapható, mely kivételesen tiszta rajzzal ábrázolja a navigációs ajánlott útvonalat.

A célba vezetésre nyilak és hangbemondások szolgálnak – eltévedni pedig egyszeríen lehetetlen, mert akármilyen „béna” is az ember, a navigáció türelmesen újból és újból kijelöli a helyes utat (sajnos a teljes magyarországi térkép még nem készült el). A kezelőelemek használatakor,  például az index vagy az ablaktörlő kapcsolásakor elég megérinteni a kívánt irányba a kart, s máris míködik, a míszerek kezelése érzékeny kezet kíván. A legkorszeríbb elektronika használata jellemzi a míszaki tartalmat, szenzorok érzékelik a külső és a belső hőmérsékletet, a napsütés erejét, irányát, a klímaberendezés magától átkapcsol belső keringtetésre, ha  a külső környezetben károsanyag-molekulákat „szimatol”. Maga a klímaberendezés használata pofonegyszerí, jobb és bal oldalon egy forgatógombot kell a hideget jelző kék vagy a meleget mutató piros pötty irányába elfordítani. A leegyszerísített kezelés is hozzátartozik a biztonsághoz, mert ha sokat kell babrálni a gombokkal,kapcsolókkal, megnő a balesetveszély.

Ennek csökkentésére minden elképzelhető biztonsági felszerelést beépítettek a Vectrába. Ha netán megcsúszik az autó, a gyorsulásmérő szenzorok jelzik az ESP-Plus dinamikus menetstabilizálónak, hogy milyen mértékí az autó perdülete a függőleges tengely körül, s hogy ennek megfelelően szükséges-e egy vagy több kerékfék automatikus beavatkozása. Természetesen a jármí és az úttest kapcsolatában a fizika törvényeit nem hághatjuk át, de a korszerí elektronika eddig soha nem látott módon csökkenti a kockázatot. Valamennyi kivitelben  biztonsági felszerelés, a teljes méretí front- és oldallégzsák elől, valamint függönylégzsák elől és hátul, az aktív fejtámlák, minden ülésen hárompontos automata öv, ütközésnél pedálkioldó rendszer, ABS  kanyarodási fékvezérléssel, féknyomáselosztóval, fékasszisztenssel. &Uacutegy, mint egy felsőbb kategóriás autóban.

Élvezetes vezetés
Az új Vectrát valóban kivételes élvezet vezetni. Ezt az állítást annak tudatában írhatom le, hogy a kategória más márkatípusait is teszteltem, s kétségkívül a Vectra futómíve az egyik legjobb (a BMW és az Audi mellett). Az elektronikusan gondolkodó futómí, az IDS (Interaktives Dynamisches Fahr System) összehangolva a hidraulikus szervokormánnyal páratlanul jó, egyenes futást tesz lehetővé még hirtelen, erős gázadáskor is. Nincs olyan érzése az embernek, hogy kiszalad a kezéből az autó, s állandóan kormányozni kell. Az új Vectra rezzenéstelenül fut, s arra megy, amerre gondoljuk…

Menet közben csendes marad az autó,  bár ezt már kisebb kocsiknál is megvalósítják,  a differencia akkor érezhető, ha nagy sebességgel haladunk. Az új Vectra elképesztően csendes marad 160 km/óra felett is, az alacsony légellenállásnak köszönhetően, mintha repülőben ülnénk, csupán finom suhogás szírődik be, s partnerünkkel halkan beszélgethetünk, vagy élvezhetjük az igényes zenei felvételeket is. Az új modellválaszték a korszerí ECOTEC motorok ötféle benzines (1,6–2,8 liter, 100–230 LE) és négyféle dízelmotorral (1,9–3,0 liter, 100–184 LE) kaphatók. &Uacutejdonság a dízelkínálatban az 1,9 CDTI 100 lóerős változata, amely a 120 és a 150 lóerőseket egészíti ki. A csúcsmodell 184 lóereje mellett 400 Nm nyomatékot ad le, ami döbbenetes gyorsulásokra ad lehetőséget, mindössze 6,9 literes fogyasztás mellett. De talán a legharmonikusabb típus a 150 lóerős dízel, mely nagyon illik ehhez a kategóriához, 5,7–5,9 literes olajfogyasztás mellett. Az árak is versenyképesek, 5,5–7 millió forint között kínálják a Vectra-Signum családot.

Feltínés nélkül
Az új Opel Vectra és a Signum típusok tervezésében a forma követi a funkciót elve maradéktalanul érvényesült. Itt nincs semmi felesleges rátét, meghökkentő fogás, vevőcsábító trükk. A karosszériákat a puritanizmus szelleme hatja át, ami viszont a legmagasabb színvonalú minőséggel és kidolgozással jár együtt, ahogy ezt a német autóknál egyébként is megszokhattuk. A Vectrára elmondható, hogy korrekt autó, a designja abszolút őszinte, tárgyilagos. Viszont mindezek a tulajdonságok összességükben visszafogott karakterí formastruktúrát hoznak létre. Az új Opel Vectra nem olyan látványos autó, mint például egy Alfa Romeo, de nem is akar olyan lenni, a katonás, dinamikus jelleg egészen más formavilágot kíván. Mindazonáltal az Opel Signum, különösen hátulról nézve, formailag már a jellegtelenség határát súrolja, amin érdemes lenne változtatni. A Vectra limuzin és Caravan viszont tökéletesnek mondható a kitízött célt realizáló megoldást illetően, forma és funkció összhangban áll, minden feltínés nélkül. És ez jó – több mint 600 000 Vectra-tulajdonos tanúsíthatja…          §