A Németországban gyártott autók között jelenleg az új Opel Vectra a legnémetebb, a karosszéria egyértelmíen kidomborítja a nemzeti karaktert.Az élesre vasalt, geometrikus formák tiszták, ésszeríek, logikusak. A kerékjáratok megkettőzve rajzolják az íveket, s ha elöl elindul egy vonal, az hátul célba ér. Itt elképzelhetetlen az olyan mediterrán lazaság, hogy egy rajzolat a semmibe vész, a Vectrán minden formaelemnek kezdete és vége van. Ilyen értelemben abszolút szisztematikus a forma, következetes, korrekt, megbízható. Ezt a szellemiséget hordozza az új Vectra minden porcikájában…
Ahogy elnéztem ezt a felső középkategóriás autót, az jutott eszembe, olyan, mint egy vezérkari tiszt szolgálati kocsija, tekintélyes, határozott és férfias. Mert az új Vectra kétségkívül férfias karakterí autó. Úgy is fogalmazhatnánk, nincs benne semmi nőies elem – a volán mögött férfi vezetőt képzelünk el. Érdekes, hogy milyen pontosan pozicionálják az Opelnél az autók karakterét, például a kiskategóriájú Corsa egyértelmíen nőies formát kapott, s bizonyára nem véletlenül vásárolják hölgyek Európa-szerte. S bár az új Vectra formavilágán változtattak az elődhöz képest, a homlokfal sokkal dinamikusabb lett, de a „ráncfelvarrás” a férfias karakteren nem módosított, az új formavilág csak merészebb és dinamikusabb lett.
Mozgás és feszültség
A Vectra designcsapata két fő témára koncentrált: a mozgásra és a feszültségre, mely vizuálisan megjelenítve kirajzolja az autó karakterét. A dinamikus hatást az első lökhárítótól és lámpától induló, hátrafelé emelkedő vonalak adják, a karosszéria mintázása élesen kemény. Hátul a vonalak a lámpakivágásba érnek, ahol a forma az Astráknál ismert módon átfordul a csomagtartó feszített ívébe. Lent, ahol a csomagtartófedél nyílik, krómozott díszléc húzódik – vonala logikusan folytatódik a tolatólámpában –, s igen jól mutat az ezüstszürke karosszérián, a sötétkék vagy fekete színállásnál azonban túl kemény a kontraszt. Ez az Opelnál szokatlan díszítmény némi vitára adott okot a szakújságírók körében.
Volt, akinek tetszett a luxust kifejező csillogás, mások feleslegesnek tartották a krómozott rátétet. Formatervezői szemmel nézve a krómozott csík helyénvaló, szerepe mindenekelőtt funkcionális, mert elválasztja a csomagtartófedél nyitásának a pontját a lökhárítótól – a tervezők kihasználták az itt megbúvó esztétikai lehetőséget. A dinamizmus jegyében tervezték át a Vectra és a megnövelt tengelytávú Signum orrkiképzését. A fényszórók a sárvédőkre, illetve a motorházfedőre nyúlnak fel, a fényforrások hengeres formájú, krómozott csövekbe rejtve merednek harciasan elő. Középen a levegőbeömlő-nyílás V alakú nyilazása látványos, divatos elem, a Vectrán is jól mutat. A megnövelt méretí Opel-embléma mellett kétoldalt kardlapszerí, csillogó krómozott pengék láthatók, melyek összhatása erőt és agresszivitást sugall.
Katonás belső
A vezérkari jelleg leginkább az autó belső terében csúcsosodik ki. A míszerfal kialakításában a tervezők szakítottak a jelenleg általánosan elfogadott sztereotípiával, miszerint a formákat ívesen át kell fordítani az ajtókra, amit a formák szabályosan körülölelnek… Itt ölelésről szó nincs, a tervezők szándéka szerint a Vectra egyenes míszerfala középen enyhén előre kidomborodik, s az ajtóknál derékszögben megtörik. A míszerfal így nem ölel körül, de vizuálisan szélesebbnek hat a belső tér. Szögletes karakterí, geometrikus formavilág uralja a belső teret, remekül kijelölve a funkcionális egységek helyét és pozícióját. Még az indexkar is élesen formált, pontosan meghatározva az érintés helyét. Az ergonómia kitínő, minden kezelőelem a legtermészetesebben kézre esik. Standard felszerelés a míszaki információkat kiíró nagy monitor, amely jól láthatóan a míszerfal közepén, felül helyezkedik el, menet közben így nem kell lefelé nézni az információk leolvasásához. Opcióként színes képernyő is kapható, mely kivételesen tiszta rajzzal ábrázolja a navigációs ajánlott útvonalat.
A célba vezetésre nyilak és hangbemondások szolgálnak – eltévedni pedig egyszeríen lehetetlen, mert akármilyen „béna” is az ember, a navigáció türelmesen újból és újból kijelöli a helyes utat (sajnos a teljes magyarországi térkép még nem készült el). A kezelőelemek használatakor, például az index vagy az ablaktörlő kapcsolásakor elég megérinteni a kívánt irányba a kart, s máris míködik, a míszerek kezelése érzékeny kezet kíván. A legkorszeríbb elektronika használata jellemzi a míszaki tartalmat, szenzorok érzékelik a külső és a belső hőmérsékletet, a napsütés erejét, irányát, a klímaberendezés magától átkapcsol belső keringtetésre, ha a külső környezetben károsanyag-molekulákat „szimatol”. Maga a klímaberendezés használata pofonegyszerí, jobb és bal oldalon egy forgatógombot kell a hideget jelző kék vagy a meleget mutató piros pötty irányába elfordítani. A leegyszerísített kezelés is hozzátartozik a biztonsághoz, mert ha sokat kell babrálni a gombokkal,kapcsolókkal, megnő a balesetveszély.
Ennek csökkentésére minden elképzelhető biztonsági felszerelést beépítettek a Vectrába. Ha netán megcsúszik az autó, a gyorsulásmérő szenzorok jelzik az ESP-Plus dinamikus menetstabilizálónak, hogy milyen mértékí az autó perdülete a függőleges tengely körül, s hogy ennek megfelelően szükséges-e egy vagy több kerékfék automatikus beavatkozása. Természetesen a jármí és az úttest kapcsolatában a fizika törvényeit nem hághatjuk át, de a korszerí elektronika eddig soha nem látott módon csökkenti a kockázatot. Valamennyi kivitelben biztonsági felszerelés, a teljes méretí front- és oldallégzsák elől, valamint függönylégzsák elől és hátul, az aktív fejtámlák, minden ülésen hárompontos automata öv, ütközésnél pedálkioldó rendszer, ABS kanyarodási fékvezérléssel, féknyomáselosztóval, fékasszisztenssel. Úgy, mint egy felsőbb kategóriás autóban.
Élvezetes vezetés
Az új Vectrát valóban kivételes élvezet vezetni. Ezt az állítást annak tudatában írhatom le, hogy a kategória más márkatípusait is teszteltem, s kétségkívül a Vectra futómíve az egyik legjobb (a BMW és az Audi mellett). Az elektronikusan gondolkodó futómí, az IDS (Interaktives Dynamisches Fahr System) összehangolva a hidraulikus szervokormánnyal páratlanul jó, egyenes futást tesz lehetővé még hirtelen, erős gázadáskor is. Nincs olyan érzése az embernek, hogy kiszalad a kezéből az autó, s állandóan kormányozni kell. Az új Vectra rezzenéstelenül fut, s arra megy, amerre gondoljuk…
Menet közben csendes marad az autó, bár ezt már kisebb kocsiknál is megvalósítják, a differencia akkor érezhető, ha nagy sebességgel haladunk. Az új Vectra elképesztően csendes marad 160 km/óra felett is, az alacsony légellenállásnak köszönhetően, mintha repülőben ülnénk, csupán finom suhogás szírődik be, s partnerünkkel halkan beszélgethetünk, vagy élvezhetjük az igényes zenei felvételeket is. Az új modellválaszték a korszerí ECOTEC motorok ötféle benzines (1,6–2,8 liter, 100–230 LE) és négyféle dízelmotorral (1,9–3,0 liter, 100–184 LE) kaphatók. Újdonság a dízelkínálatban az 1,9 CDTI 100 lóerős változata, amely a 120 és a 150 lóerőseket egészíti ki. A csúcsmodell 184 lóereje mellett 400 Nm nyomatékot ad le, ami döbbenetes gyorsulásokra ad lehetőséget, mindössze 6,9 literes fogyasztás mellett. De talán a legharmonikusabb típus a 150 lóerős dízel, mely nagyon illik ehhez a kategóriához, 5,7–5,9 literes olajfogyasztás mellett. Az árak is versenyképesek, 5,5–7 millió forint között kínálják a Vectra-Signum családot.
Feltínés nélkül
Az új Opel Vectra és a Signum típusok tervezésében a forma követi a funkciót elve maradéktalanul érvényesült. Itt nincs semmi felesleges rátét, meghökkentő fogás, vevőcsábító trükk. A karosszériákat a puritanizmus szelleme hatja át, ami viszont a legmagasabb színvonalú minőséggel és kidolgozással jár együtt, ahogy ezt a német autóknál egyébként is megszokhattuk. A Vectrára elmondható, hogy korrekt autó, a designja abszolút őszinte, tárgyilagos. Viszont mindezek a tulajdonságok összességükben visszafogott karakterí formastruktúrát hoznak létre. Az új Opel Vectra nem olyan látványos autó, mint például egy Alfa Romeo, de nem is akar olyan lenni, a katonás, dinamikus jelleg egészen más formavilágot kíván. Mindazonáltal az Opel Signum, különösen hátulról nézve, formailag már a jellegtelenség határát súrolja, amin érdemes lenne változtatni. A Vectra limuzin és Caravan viszont tökéletesnek mondható a kitízött célt realizáló megoldást illetően, forma és funkció összhangban áll, minden feltínés nélkül. És ez jó – több mint 600 000 Vectra-tulajdonos tanúsíthatja… §