Autódesign: Renault Laguna

A kellemes hangzású Laguna nem egy földrajzi helyet jelöl a trópusokon, hanem egy autó neve lett, a Renault középkategóriás csúcsmodellje kapta ezt a jól hangzó típusmegjelölést. A névválasztás telitalálat, az új Laguna a pihentető vezetés tökéletes élményét nyújtja. A kívül-belül elegáns, kényelmes, biztonságos autó nesztelenül siklik az úton.A legújabb autó formatervezési törekvések az egységes márkaarculat kialakítása irányába hatnak. A nagy márkák mind létrehozzák a csak rájuk jellemző formaarculatot, melyet aztán „ráhúznak” az autóikra. A létrejött márkaarculat kötelező, nem lehet kilógni a sorból, mert akkor nem jól azonosítható az autó a többi piaci szereplő között. A Renault is végigjárta ezt az azonosítási utat, gyakorlatilag két autó, a Twingo és a Laguna nem kapta meg még az egységes arculatot. A kis Twingo pályafutásának vége felé jár, bár még mindig olyan sikeres típus, hogy a cég nem sieti el a leváltását. Most a Lagunára került a sor, mely eddig is az egyik legszebb autó volt a középkategóriában. S csodák csodája, a szép autóból még szebb lett, annak ellenére, hogy a Renault márka tipikus ruháját megkapta…

A sikeres arculat titka
Az arculat fogalma olyan tudatosan meghatározott formajelleget jelent, mely valakit, vagy valamit képes vizuálisan megkülönböztetni. Az arculattervezés modern fogalom –, a huszadik században jöttek rá, hogy akkor eladható igazán valami, ha olyan megkülönböztető formajegyeket hordoz, melyeket könnyí memorizálni. Gyakorlatilag minden nagy cég kialakította a saját vizuális nyelvét, s nem csak az autógyárak. Sőt, még a politikai mozgalmak, pártok is rájöttek, hogy az arculati szimbólumok alatt könnyebb masírozni… Ennek legriasztóbb példáját a hitleri nemzetiszocializmus jelképrendszere adta, de a kommunizmus arculattervezésére is nagy figyelmet fordítottak. Manapság a politikusoknak is megtervezik az arculati megjelenést, így ez a fogalom közismertté vált.

A legszemléletesebben az autógyártásban figyelhetjük meg az arculattervezés jelenségét. A fogyasztói társadalom termékvilágában az autóarculatok olyan mértékben eltérnek egymástól, hogy valóban könnyí észrevenni a formai differenciákat, s ezek alapján azonosítani a márkákat, Mercedest, Jaguárt, Volvót, Audit, Renault-ot stb. Tulajdonképpen egyszerínek tínik a feladat: ki kell találni valami mást, amire felfigyelnek. A valóságban a sikeres arculattervezés bonyolultabb, mert nem a formákból indul ki, hanem a tartalomból: az üzenetből, melyet cégstratégiaként megfogalmaznak. A fogalmilag meghatározott üzenethez keresik meg a kifejező formákat, melyek a „mondanivalót” vizuálisan érzékelhetővé teszik. A sikeres arculat tehát elsősorban szellemi természetí, a formák feladata a sugalmazás. A tervezési folyamat végén az arculat formajegyekben realizálódik, amit aztán kötelező követni a cégen belül.

Egység a különbözőségben
Ha végigtekintünk a Renault arzenálon, feltínik, hogy az eltérő kategóriájú autók a nagy hasonlóság ellenére különbözőek. S nem csak a méretet tekintve, hiszen nyilvánvaló, hogy egy miniautó másképp néz ki, mint a nagyobb testvére. A differencia a „személyiségben” keresendő, mint egy igazi családban, ahol a gyerekek egymáshoz hasonlóak, s mégis különböznek. Az új Laguna felismerhetően a Renault márkához tartozik, s talán nem túlzás állítani, hogy a legelegánsabb formát kapta. (Cégen belüli rivalizációt okozva a luxusmodell Vel Satis-szal.) A hosszan elnyúló, alacsony karosszéria, a széles nyomtáv elegáns kontúrokat mutat, bárhonnan nézzük az autót. Tökéletesen áramvonalas a karosszéria, s ezt a tényt a forma álló helyzetben is kommunikálja, szinte látjuk, hogy suhan a jármí az úton.

Elöl a Laguna megkapta a legjellegzetesebb arculati elemeket, a hítőrácsot és a szigorúan néző lámpákat, ám ezen kívül nem hasonlít egyetlen Renault-hoz sem, elegáns formajegyei csak rá jellemzőek. Ez különösen feltínik az autó hátfalán, melynek formai dinamizmusa lenyígöző. Az erősen plasztikus hátfalon mozgalmas áthatásokkal rajzolódik ki az áramvonalas koncepció –, az oldalnézet ívei szépen fordulnak át, s bekeretezik a formát. A sokszorosan meghajlított lemezfelületek hallatlanul nagy anyagszilárdságot sugallnak, ilyesmit csak a Volvókon láthattunk eddig. A Lagunánál ez a „bombabiztosnak” látszó karosszéria valódi tartalmat sugall, ugyanis az autó a kategória legbiztonságosabb autója a töréstesztek tanúsága szerint, amit a legmagasabb értékí, öt csillag jelez az Euro NCAP független minősítő szervezet tanúsítványában. Arculati szempontból nézve az új Laguna tökéletesen kifejezi a Renault cégfilozófiát, az autó formavilága jól kifejezi az „egység a különbözőségben” koncepcióját.

Kitínő ergonómia
Helyet foglalva a Laguna vezetőülésében, jólesően tapasztaljuk, hogy szinte „magától” kezünk alá simul minden kezelőelem. Ha az olvasó rápillant a középkonzol és a könyöktámasz lágyan ívelő átmenetére, láthatja, hogy a formák az emberi test hajlataihoz igazodnak, következésképp kényelmesek a használatban. A míszerfalat szemből nézve, feltínik a bekeretezés okos szisztémája –, minden fontos kezelőegység, míszer világos keretet kapott, ami a sötét alapból kontrasztosan kiemelkedik. Mondhatnánk, „pofonegyszerí” megoldás a figyelem fókuszálására, a Renault ergonómusai a legegyszeríbb és a legérthetőbb megoldásokhoz nyúltak. Tulajdonképpen nem is vágyik arra az ember, hogy egy míszerfal tobzódjon a formákban, inkább kedvünkre való, ha jól tájékozódunk, s még szürkületben is világosan láthatjuk, mi, hol van.

Ez az emberbarát ergonómia, társulva az elegánsan tagolt formavilággal otthonossá, hangulatossá teszi
a Lagunát, ám arra azért vigyáztak a tervezők, hogy a kényelem a vezetés kényelme legyen, s ne az elterpeszkedésé. Az autó mindenekelőtt gép, mozgó jármí, veszélyes üzem -, ezt a tényt maximálisan figyelembe vették a belsőtér funkcionális formáinak kialakításában. Vonatkozik ez a zajokra is, amit egyfelől kizártak, másfelől beengedtek az utastérbe a tervezők. Mert különböző technikai trükkökkel csodálatosan kiszírték a zavaró motorzajt, a futómívek hangját, a menetszél süvítését. De ugyanakkor elkerülték, hogy a hanghatások szempontjából teljesen izolált legyen az autó, mert akkor könnyen a monotónia vehet rajtunk erőt vezetés közben. &Iacutegy hát a mérnökök beengednek bizonyos bizseregtető motorhangokat, halljuk a gép míködését, de már a rázkódást kiküszöbölik, a sebességváltóra tett kezünkön nem érezzük a motor vibrálását (huzalos kapcsolatot építettek ki a motorral).

Vonzó ár-érték arány
Mint a felső középkategória tagja, a Laguna is kitínő autó, ellátva mindazzal a biztonsági és kényelmi felszereléssel, ami egy ilyen autóban dukál. Sőt, mint említettük, a törésbiztonság tekintetében jelenleg megelőzi a konkurens típusokat. Természetesen a motorválaszték is imponáló: az új Laguna-sorozatban megtalálható a 205 lóerős, kétliteres turbófeltöltésí motorú Grand Touring éppúgy, mint az exkluzív felszereltségí Initiale széria is. Ezenkívül négy benzines változat közül lehet választani, valamint háromféle dízelmotort ajánl a cég, a 150 lóerős 2.2 dCi szenzációsan megy, volt alkalmam kipróbálni… Hét különféle motorral, hat felszereltségi fokozatban lehet megvásárolni. Ez vonzó ajánlattá teszi az új Renault Lagunát. De talán még vonzóbb az autó szépsége és eleganciája.        §

  • A dinamizmus üzenete   
    A Renault szellemiség a modernséget társítja a dinamizmussal, a biztonsággal és a minőséggel. A cég „nem galamb, hanem héja” az autók piacán, ahol a hódító, sikeres szereplő képét kell az arculatnak megjeleníteni. A formavilág ezt a virtuális tartalmat idézi fel a pengeélesen tagolt lemezfelületekkel, az agresszív tekintetre emlékeztető lámpakivágások és hítőmaszkok segítségével. A Clio, Thalia,  Modus, Megane,  Laguna és a Vel Satis, valamint az Espace, sőt még a haszonjármívek is ugyanazzal a dinamikus formavilággal rendelkeznek, így bárhol, bármikor azonnal felismerhető a Renault márka.