Ipi-Apache

Talán ez az első dolog, amit az ellenség meglát a harcmezőn.
De valószíníleg az utolsó is.
Ez a valaha épített legfejlettebb helikopterek egyike. Harci helikopter. Apache a neve.Vajon hol és hogyan készül a világ egyik legnagyszeríbb helikoptere? Nos, a Boeing Apache-üzemében, az arizonai Mesa-ban. Egy 186 000 négyzetméteres kísérleti és gyártóközpontban. Az &Aacutellamok e délnyugati részén sok a nyílt terep és az időjárás egész évben kedvező a próbákra. Mintegy 40 helikoptert gyártanak itt évente. Jelenleg 1300 áll hadrendben szerte a világon. Minden egyes darabja Mesa-ban készült, méghozzá kézzel.

Az Apache-nak sokat kell tudnia: elég erősnek kell lennie, hogy kibírja az ellenséges földi tüzérség lövéseit, elég gyorsnak, hogy villámgyors csapásokat hajtson végre, elég fürgének, hogy bármilyen helyzetben el tudjon menekülni, és olyan észrevétlennek, mint egy orgyilkosnak. Mindeközben állig felfegyverkezve.

Minden hónapban hat helikopterváz érkezik Mesa-ba, hogy a munkások felszereljék mindennel, amire az Apache-nak egy csatában szüksége lehet. Két erős hajtómíve együtt 3600 lóerőt ad le, Hellfire rakétái az 5 centiméter vastag páncélt is képesek átütni 8 kilométeres távolságból, szuper érzékeny a célzórendszere, és legmodernebb a radarja.

A helikopter, mire elhagyja a gyárat, több mint 8 tonnát nyom.
Az első feladat, felrakni a kemény burkolatot. A páncélzat nagyon fontos egy olyan alacsonyan repülő helikopternél, mint az Apache. Ezért van az, hogy az üzem első öt szerelőállásában ezen dolgoznak. Az Apache csúcstechnológiájú páncéljának felépítése egy nagyon primitív folyamattal kezdődik. A munkások úgy hívják ezt a folyamatot, hogy a szegecsek beverése. Több ezer szegecsé. Ezek tartják össze az Apache fémburkolatának egyes részeit. Minél több a szegecs, annál erősebb a törzs.  

Maga a burkolat pehelykönnyí alumíniumból készült, így az Apache gyorsabb és könnyebben tud manőverezni. Aztán jöhet a páncélbevonat, amely a helikoptert annyira golyóállóvá teszi, amennyire csak lehetséges, különösen az üzemanyagtartályok lesznek védettek. Egy jól irányzott lövés ugyanis repülő bombává változtathatja a helikoptert. A hatos állásban a szerelők három különböző védőréteggel vonják be a törzs belsejét a golyók és más lövedékek ellen.

Az első anyag olyan, mint amibe a számítógép van csomagolva, amikor megveszik, csak különlegesebb. Ha egy lövedék áthatolna a gép burkolatán, a habba épített üvegrétegeken lassan elnyelődne az energiája. A következő védőréteg egy speciális gyanta, ez eltünteti a légzsákokat, amelyek táplálhatnák a tüzet, ha a helikopter üzemanyagtartálya találatot kapna.

Aztán a nedves gyantára egy utolsó réteg golyófogót visznek fel, egy olyan rostos anyagot, amely ötször erősebb az acélnál. Ez a kevlár. Ugyanebből az anyagból készítik a golyóálló mellényeket is.
A két fő üzemanyagtank 1400 liter, magas oktánszámú üzemanyaggal van feltöltve, és ha egy jól irányzott lövésnek sikerül átjutnia a páncélozott törzsön, lángba boríthatja a helikoptert. Ezért az Apache-nak van még egy biztonsági berendezése, amely megóvja a felrobbanástól: egy különleges, önmaga feszültsége által záródó, gumiból készült üzemanyagtartály. Ha egy 30-as kaliberí lövedék eltalálja, mikor az üzemanyag eléri a lyukat, a gumi tulajdonképpen lezárja a tartályt.  
 
Közvetlenül az üzemanyagtartály felett, páncélozott burok védi a pilótafülkét is. A pilóta és a másodpilóta is kevlárból készült ülésekben ül. Ezek minden irányból golyóállóak, csak felülről, olyan 45 fokos szögből nem. A pilótafülke üvegeinek nagy felülete golyóálló, beleértve azt az üvegfalat is, amely a két pilótát választja el egymástól. Ez a 4 centiméter vastag fal még azt is kibírja, ha egy 23 milliméteres lövedékkel eltalálják. A másik oldalán ülő pilótának jó esélye van a túlélésre.

Bár az Apache helikoptereket 1983 óta gyártják, az első igazi éles bevetésre csak 1991-ben került sor, amikor megkezdődött az öbölháború. Az Apache bebizonyította, hogy igazi túlélő. Odamentek a háborúba, a tízvonalba, és a gép hazahozta őket, mindannyian visszajöttek.

Amikor az összes páncélzata a helyén van, az Apache haladhat tovább az üzemben. Ha már erős, jöhet a sebesség. Ez a helikopter 4,6 másodperc alatt éri el a 100 kilométeres sebességet, gyorsabb, mint egy Porsche Boxter. De az Apache 8 tonna, ami azt jelenti, hogy nagyon komoly hajtómívekre van szüksége. Egy hajtómí 1800 lóerő teljesítményt ad le, körülbelül annyit, mint egy dízelmozdony.

A hajtómí csak három helyen van a géptesthez csavarozva. Ez azt jelenti, hogy a szerelők a terepen, 30–40 perc alatt ki tudják cserélni. Az Apache-nak két hajtómíve van, amelyeknek segítségével eléri a 320 kilométer per órás csúcssebességét. A hajtómívek több mint 2 méterre a törzstől, kétoldalt helyezkednek el.

De nemcsak a sebesség miatt van két hajtómí: az egyik tartalékként üzemelhet akkor, ha a másik üzemképtelenné válna. Egy telitalálat esetén, ha elvesztik az egyik hajtómívet, még mindig van 30–40 percük a pilótáknak arra, hogy hazarepüljenek, s túléljék a támadást. De ennek a teljesítménynek ára van.

Az erős hajtómívek valóságos repülő hőgolyóvá tesznek minden légi jármívet, tökéletes célponttá válva az ellenség hőkereső rakétái (heat-seeking missile) számára. Ezért felszerelnek rá egy erre a célra tervezett különleges hőelfojtó rendszert (heat suppression system) is, amelynek pontos részletei szigorúan titkosak, de lényege az, hogy a hajtómíből kijövő elhasznált levegőt keveri a helikopter körül áramló levegővel. A kiáramló levegő nem éget meg jobban, mint egy hajszárító. &Iacutegy kicsi a valószínísége, hogy egy hőkereső rakéta megtalálja az Apache-ot. 

Huszonöt nap alatt az Apache megjárja az első tíz szerelőállást, s ez idő alatt megfelelő védelemmel és erővel ruházzák fel. De egy harci helikopter elsődleges feladata az, hogy támadjon. Az amerikai hadsereg Apache helikopterének három alapvető fegyverrendszere van. Hellfire rakéták, amelyek 8 kilométerről is képesek átütni egy tank 5 centiméter vastag páncélját. Hydra rakétaindítók, amelyek mindegyike 19 rakétát lő ki.

És egy-egy 30 milliméteres Chain Gun gépágyú nagy lövedékekkel. Ez a fegyver csaknem másfél kilométerről is halálos. Tüzelési sebessége több mint 600 töltény percenként. A gépágyúra infravörös érzékelők és különleges kamerák kerülnek, amelyek információkkal látják el a pilótát. Amerre a pilóta néz, oda mutat a gépágyú csöve is. Ha a pilóta el akar találni valamit, csak annyit kell tennie, hogy odafordítja a fejét és meghúzza a ravaszt, Az Apache-nak már van páncélzata, hajtómívei, és fegyverzete.

Az 1990-es évek eleje óta pedig egy digitális pilótafülkéje is, nagy teljesítményí számítógépekkel, radar- és éjjellátó berendezéssel. De ez a csúcstechnika rengeteg, közel 13 kilométernyi vezetéket és 1500 forrasztási pontot is jelent, ahol a vezetékek összekapcsolódnak. Természetesen mindegyiket tesztelni kell.
 
Mikor a vezetékek már túl vannak a tesztelésen, az Apache készen áll arra, hogy a földi csapatok égi szeme legyen, és a csaták egyik legrejtettebb és legfélelmetesebb szerkezetévé váljon. A célzóberendezés egy videokamerával az orr-részbe kerül, a távcsővel és az éjjellátó érzékelővel együtt; a főrotor fölé pedig egy érzékeny radarrendszert szerelnek fel.

Ez a helikopter az orrával lát. Van benne egy nagyon hatékony célzórendszer, amellyel a pilóta több, mint 19 kilométerre lát maga elé. Az egész orr 120 fokban el tud fordulni mindkét irányba. A torony csúcsán egy videokamera és egy távcső helyezkedik el, amely nappali bevetésnél segíti a lövészt. Az alján azonban ott van az az eszköz, amely igazán kiemelkedővé teszi az Apache-ot, az pedig az éjjellátó rendszer (night vision sensor). Ez képessé teszi az Apache-ot arra, hogy a sötétség leple alatt is megtalálja és megtámadja az ellenséget, ugyanúgy, mintha fényes nappal tenné ezt. Éjszaka ez a gép rendkívül jól rejtőzködik, ez pedig megnöveli a személyzet túlélési esélyeit.

Az éjjellátó lencse rengeteg információt tartalmaz, a pilóta látja az alatta elsuhanó táj hőtérképét, látja a sebességet, a magasságot, az irányt és a célpontot is. De a legújabb Apache-nak már van egy ennél hatékonyabb berendezése is: a Longbow radar. Ez a radar a harctér felett 360 fokban érzékeli a tárgyakat a levegőben és 270 fokban a földön. A Longbow meg tudja határozni, hogy amit lát, az tank, teherautó vagy repülő, sőt, az információkat összevetve az adatbázisával, még azt is, hogy az objektum barát vagy ellenség.

Az Apache az ötödik hét után, a 10-es szerelőállásban megkapja a farokrészét. E nélkül az alkatrész nélkül minden helikopter csak körbe-körbe forogna. Csakhogy a rotorok általában hangosak. Egy harci helikopternek az a feladata, hogy rajtaüssön az ellenségen, anélkül, hogy a rotorok hangja elárulná. Megoldás: az Apache két farokrotort kapott, amelyek kereszt alakban vannak felszerelve, s különböző szögben megdöntve, hogy mindegyik kioltsa a másik által keltett zaj egy részét. Ez a helikopter két rotorral csendesebb, mintha csak egy lenne rajta.
Az Apache a 12-es szerelőállásban kapja meg a főrotort, amely több mint 270 kilogramm, az egész helikopter pedig 7200. Ez azt jelenti, hogy a rotornak elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy saját súlyának több mint 25-szörösét elvigye.
 
A legtöbb helikopter a mírepülőket idéző harci fordulatok során berezonálna… s darabokra hullna. Az Apache-meghajtó tengelye, amely a rotort forgatja, egy árbocon megy keresztül, amely képes elnyeli a nyomást. Ez pedig csökkenti a vibrációt.

Az Apache helikopterek igazán 2001-ben, az afganisztáni háborúban bizonyították, milyen kemények és milyen jól tudnak manőverezni. Az egyik bevetésen egy rakétahajtású gránáttal, egy RPG-vel kilőtték egy Apache vezérlését (transmission).
 
A pilóta 30 perc alatt vitte vissza a gépet a támaszpontra. Amikor leszállt, egy csepp olaj sem volt a helikopterében. Ezt a helikoptert úgy tervezték, hogy fél órán keresztül képes legyen olaj nélkül is repülni, ez elég idő ahhoz, hogy a pilóta biztonságos helyen leszálljon vele.

Végül kiviszik a szabadba, ahol megkapja a rotorokat. Minden lapát 6 méter hosszú. Repülés közben az Apache lapátjai több mint 1200-at fordulnak percenként. A harci helikopter rotorlapátjainak elég erőseknek kell lenniük, hogy kibírják a géppuskatüzet. A lapátok titánból rozsdamentes acél élekkel készülnek.

A titán olyan erős, mint az acél, de a súlya fele sincs az acélénak, és nem korrodálódik. Ezenkívül a titán bírja a rendkívüli hideget és meleget. A lapát belül méhsejt szerkezetí és különböző rostszál rétegekkel van bevonva. Sok találatot kibír anélkül, hogy eltörne. Akár még egy golyó is keresztülmehet rajta, igazolhatják ezt azok a pilóták, akik kaptak már ilyen találatot. Ha a lyuk nem nagyobb, mint egy softball-labda, az ember észre se veszi, hogy ott van. Körülbelül fél óra, amíg felteszik a lapátokat, majd meggyőződnek arról, hogy helyesen vannak felszerelve.
 
A puszta géptörzs, amely három hónappal ezelőtt került a mesa-i üzembe, felszállásra kész. Minden helikopter egy háromnapos terhelésen esik át, ez alatt meggyőződnek arról, hogy a tervek szerinti repülési tulajdonságokkal rendelkezik. A pilóták és a szerelők kiegyensúlyozzák a rotorokat és megbizonyosodnak arról, hogy helyesen forognak.
Maximális teljesítményen míködtetik a hajtómíveket, és minden rendszert tesztelnek a gépen.

Aztán elérkezik az Apache első repülésének ideje. A Boeing berepülőpilótái átveszik az irányítást a gépen. Fantasztikus látvány. Ha átment a lebegési teszten, a helikopter kész arra, hogy birtokba vegye az eget, ahol a pilóták a végletekig próbára teszik. S eztán az Apache már bevethető. Bárhol a világon. Uralják az éjszakát, uralják a nappalt, nagyon kemény ellenük harcolni. §

  • Vietnam tanulsága
    Az igény egy olyan harci helikopterre, mint az Apache, az 1970-es években fogalmazódott meg. Ez volt a válasz a vietnami háborúban bevetett helikopterek hiányosságaira. Elődjét, a Huey-t eredetileg csapatszállításra tervezték, nem nehézfegyverzetí harci helikopternek. Ráadásul csak nappal vethették be, így könnyí célpont volt a földi tüzérség számára. 1959 és 1975 között több mint 5000 Huey veszett oda Vietnamban, ez csaknem 5000 halálos áldozatot követelt. A vietnami háború végére az amerikai hadsereg tisztában volt vele, hogy új típusú légi jármíre van szüksége.
    Egy harci helikopterre. Olyanra, amelyet eleve úgy terveztek meg és fegyvereztek fel, hogy képes rajtaütni az ellenségen akár éjjel, akár nappal, bármilyen időjárási körülmények között és elég erős, hogy kibírja az ellenséges tüzérség találatait.