Miért sárgák a munkagépek?

A legtöbb markoló, földgyalu, dömper vagy más földmunkagép sárga színí. De miért nem piros vagy kék?

Az ok prózai, a sárga az egyik legfeltínőbb szín, amely szinte bármilyen környezetből jól kitínik. Furcsa módon az emberi érzékelés számára nem a fekete-fehér, hanem a citromsárga-fehér alkotja a legnagyobb és legfeltínőbb vizuális kontrasztot. Az amerikai taxik is azért citromsárgák, hogy jól kitínjenek a forgalomból, de nagyon sok helyen ezt a színt használják a veszély jelzésére is. Mi más lenne veszélyesebb, mint egy hatalmas, minden irányba forgolódó markoló vagy rakodógép, esetleg egy óriási földszállító dömper, amiből nem lehet jól kilátni? A szántóföldeken egymagukban dolgozó gépek esetében nem volt lényeges a szín, ezeket amúgy is könnyí volt észrevenni, a nagyvárosokban viszont elkelt a figyelmeztetés akár az építkezés dolgozói, akár az arra tévedő járókelők vagy autósok számára. A földmunkagépgyártás egyik úttörője, az amerikai Caterpillar már az 1930-as években sárgára festette gépeit, a sikeres céget pedig számos más vállalat követte, így vált egyeduralkodóvá az angolul „high-visibility yellow”-nak azaz magas láthatóságú sárgának nevezett szín, amelyet még ma is sok helyen egyszeríen „Caterpillar yellow”-ként emlegetnek. Azonban nem minden munkagép sárga, sok cég saját színeket vagy festésmintát használ, de azért ők is ügyelnek arra, hogy a potenciális veszélyt jelentő eszközeiket még véletlenül se a környezetbe olvadó szürke vagy barna színre fessék. A sárga mellett így leginkább fehér, piros, narancsszíní vagy csíkos modellekkel találkozhatunk. Van azonban egy olyan terület, ahol ez a fajta biztonság másodlagos, a hadi munkagépeknél ugyanis sokkal fontosabb a jó rejtőszín, így ezek az egyetlenek, amelyek szürkék, barnák vagy olajzöldek.