Tudnak számolni a csecsemők?

A kutatók meglepetésére a gyermekek már csecsemőkorban is el tudnak végezni néhány egyszerí összeadást vagy kivonást, legalábbis meg tudják különböztetni a hibás és a hibátlan számtani míveleteket.

Az alapvető míveleteket csak az általános iskola első osztályában tanulják meg a gyerekek, de sokan már 4-5 éves korban is el tudnak végezni egy-egy egyszeríbb összeadást vagy kivonást. A számítási készség ennél azonban sokkal korábban kialakul, legalábbis erről tanúskodik az a kísérlet, amelyben egy év alatti gyermekeket vizsgáltak. A vizsgálat során egy felhajtható paravánt használtak. Első lépésben jól láthatóan elhelyeztek egy játékfigurát, majd felhajtották a paravánt, hogy a baba ne láthassa azt. Utána szintén jól láthatóan egy másik figurát tettek be a paraván mögé. Akikor lehajtották a paravánt, a gyermek meglátta mind a két figurát. A következő kísérletben annyit változtattak, hogy miközben a második figurát a paraván mögé helyezték, egy rejtett ajtón át eltávolították az elsőt. &Iacutegy a paraván lehajtása után a várt kettő helyett csak egyetlen figura volt látható. Mivel ebben a korban a gyerekek még nem tudják részletesen kifejezésre juttatni, hogy mit látnak vagy tapasztalnak, a reakciókat a figyelési idő segítségével mérték. Az első kísérlet kimenetelét a gyermek természetesnek, helyesnek tekintette, a paraván lehajtása után látott dolog nem kötötte le tartósan a figyelmét. A másik kísérletnél viszont rendre sokkal hosszabb figyelési időket mértek, ami arra utal, hogy a gyermek észrevette, az összeadási mívelet hibás eredménnyel szolgált. A kísérletet a fenti mintára más variációkban és kivonással is megismételték, és természetesen több gyermeket is megvizsgáltak. Az eredmény szerint a babák a hibás míveleteket rendre értetlenül fogadták, észrevették a számítás hibáit.