Melyik országoknak van anyahajója?

Az atombomba és a tengeralattjáró mellett a szuperhatalmak igazi státusszimbóluma a repülőgép-hordozó.

Az első repülőgép-hordozókat az I. világháború előtt készítették, ezek még darukkal tették vízre hidroplánjaikat, majd így is emelték őket vissza leszállás után. 1914-re viszont már elkészült az első valódi, sík felszálló-fedélzettel épített hordozó is, a brit HMS Ark Royal. A második világháborúban sorsdöntő csatákat vívtak a hajófedélzetről felszálló repülőgépekkel. 
A modern anyahajók kora az 1960-as évekkel jött el. A hordozók számát tekintve ma az Egyesült &Aacutellamok áll az első helyen, 11 nukleáris meghajtású hajóval. A 10 Nimitz osztályú hajójuk mellett még használják a legelső nukleáris meghajtásút is, az 1961 óta szolgáló Enterprise-t. Két-két hajóval rendelkezik Olaszország (Giuseppe Garibaldi és Cavour) és Spanyolország (Principe de Asturias és I. Juan Carlos), ezek mind dízel-meghajtásúak, és az amerikai módszerrel szemben nem gőzkatapultok segítik a felszállást, hanem a repülőgépek a fedélzet elejére épített rámpákról rugaszkodnak el. Egy hajója van Franciaországnak (Charles de Gaulle), amely eddig az egyetlen nem amerikai nukleáris meghajtású hordozó. Saját tervezésí és építésí anyahajóval a fentieken kívül még Nagy-Britannia és Oroszország rendelkezik. A három tagot számláló brit Invincible osztályú hajókból már csak a HMS Illustrious áll szolgálatban, az oroszok viszont a legújabb Kuznyecov-osztályból csak egyetlen hajót fejeztek be, a Kuznyecov-admirálist. A többi nemzet kész hajókat vagy terveket vásárolt, így tett szert Brazília egy francia gyártmányú Săo Paulo (ex Foch) vagy India egy brit gyártmányú Viraat, (ex Hermes) hajóra, illetve így építtette fel Thaiföld egy spanyol gyárban Chakri Naruebet neví hordozóját. 
Érdekes azoknak az országoknak a listája is, amelyek jelenleg nem rendelkeznek repülőgép-hordozóval, de régebben építettek vagy rendszerben tartottak ilyet: Japán 20 anyahajót épített, de a vesztes háború óta nem épített újat, Ausztrália és Kanada 3-3, Argentína kettő, Hollandia pedig egy hajóval rendelkezett. Németország öt tervezett hordozója közül egyedül a Graf Zeppelint építették meg 1936-ban, de a hajó soha nem készült el teljesen. 
A klasszikus nagyhatalmak közül jelenleg az Egyesült &Aacutellamokban és Nagy-Britanniában van építés alatt két-két anyahajó, de jól jelzi az új nagyhatalmak törekvéseit, hogy a tervek szerint 2015-ben szolgálatba áll Kína első hordozója. A kínaiak az orosz Kuznyecov félkész testvérhajóját vásárolták meg, amelyet rohamtempóban építenek. India is két újabb anyahajón dolgozik, egyrészt az oroszoktól megvásárolt Gorskov admirálist építik át, de már csaknem elkészültek első teljesen saját tervezésí és építésí hajójukkal, a Vikrant-tal.