Vizsga két személyre (Admission)

Szó se róla, nem sok filmet láttunk eddig az amerikai egyetemi felvétel mechanizmusáról. Természetesen a Vizsga két személyre sem ámít vagy ijeszt el minket azzal, hogy száraz doksistílusban mutatja be a tengerentúli oktatási rendszer fogaskerekeit és buktatóit. Szöllőskei Gábor filmkritikája.

Paul Weitz rendezőt nem is ilyennek ismerjük. Vélhetően az utóbbi idők nagyobb költségvetésí kudarcai után (pl. Rémségek cirkusza) Mr. Weitz úgy döntött, hogy szerzőibb vizekre evez, és kisebb volumení mívekkel tarkítja filmográfiáját. A Vizsga két személyre is e szándék jegyében fogant.
A negyvenes éveinek kezdetét taposó Portia (Tina Fey) a Princeton egyetemének felvételi osztályán dolgozik már tizenhat éve, fő feladata, hogy elbírálja a jelentkezéseket. Szárazon üti rá az „elutasítva”-pecséteket a személytelen ívekre. Egy nap egy alternatív iskola vezetője, John (Paul Rudd) keresi fel a nőt, és közli vele, hogy egyik legzseniálisabb diákja, Jeremiah, akinek egyébként minden vágya, hogy bekerüljön a Princetonra, nem más, mint Portia fia, akit egy fiatalkori szülés után rögvest örökbe adott. Az anyaság intézményét elvből elutasító egyetemi döntnök élete fenekestül felfordul, és talán az ösztönök is beindulnak, amikor azon kapja magát, hogy hatalmát latba vetve próbálja beszuszakolni a campus falai közé egykor eltaszított csemetéjét.
A sztori megannyi tragikomikus pillanatra adhat okot, ám sajnos a Weitz rendelkezésére álló forgatókönyv többnyire kihagyja ezeket. Karaktereit azért merész ecsetvonásokkal festi vászonra, sablonmentes hús-vér figurák jártatják a szájukat és cselekszenek emberi módon, épp ezért nagy kár, hogy a történet fordulatai és szituációi inkább csak ásításra késztetnek. A Portia és John között szövődő szerelmi szál ráadásul abszolút elnagyolt, és érzelmi hátteret sem igazán kapott (az legalábbis nem tínik elégnek egy ilyen nő esetében, hogy az előző fickója lelépett egy tanárnővel). Sokkal fontosabb momentum az anyai ösztön tudatra ébredése, és a film is inkább erre próbálja helyezni a hangsúlyt, ám igazából ezt is csupán egy egész hosszú, és a mí talán legjobban megírt jelenete mutatja be úgy, ahogy kell: amikor Portia győzködi a bizottságot, hogy vegyék fel Jeremiah-t az egyetemre. Mindez azonban csupán néhány perc szemben azzal a másfél órával, melyben poénok nélküli, főképp ügyetlen dramaturgiájú, ám nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket nem okozó szórakozással telít minket Weitz legújabb kihagyott ziccere.
 
Rendezte: Paul Weitz
Szereplők: Tina Fey, Paul Rudd, Wallace Shawn, Lily Tomlin, Michael Sheen
Magyarországi bemutató: 2013. július 25.
További filmkritikákat olvashat az oldal Kritika rovatában.