Szupervonatot tesztelnek Japánban

Bemutatták Japánban az L0 szériához tartozó vonat legújabb prototípusát, amelynek átadására 2027-ben kerülhet sor. A jármí ugyanis nem síneken közlekedik, hanem mágneses lebegtetéssel halad. A speciális pályán végzett alapos tesztelés szeptemberben kezdődik.

A különleges jármívet a Central Japan Railway tervezte és a
vonat Tokió belvárosa és Nagoya között közlekedne, a most használt leggyorsabb
vonatnál is jóval gyorsabban. Ennek a távolságnak a megtételéhez most 90 percre
van szükség – az új vonat ezt az időt 40 percre csökkentheti. A végleges modell
a tervek szerint ezer utast szállíthat, és 2045-re Oszakáig hosszabbíthatják
meg az útvonalát. A japán kormány szeretné, ha az egész országot hasonló
sebességgel száguldó vonatok hálóznák be.

Japán 1964 óta fejleszt nagy sebességí, úgynevezett
Sinkanszen-vonatokat. A sikerre való tekintettel a hálózatot a legtöbb
nagyvárosra is kiterjesztették. A Sinkanszen-vonatok átlagosan 320 kilométert
tesznek meg óránként, a vasútvonalak hossza pedig több mint 2250 kilométer.

A japán kormány szeretné, ha a már most is túlterhelt japán
közutak helyett a lakosság inkább a vonatokat használná, ezért folyamatosan
bővítik a vasúthálózatot. A szigetország élen jár a csúcstechnológiás vasutak
tervezésében, de Kína erős konkurenciát jelent, ahol a sanghaji lebegő mágneses
vasút elméletileg akár 430 kilométeres óránkénti sebességgel is képes lenne
haladni, de mivel a pályája elég rövid, ritkán ér el 245-nél nagyobb sebességet.