Igazi a mosolyunk?

Egy algoritmus az embereknél is jobban megkülönbözteti, hogy mikor mosolygunk kényszeredetten és mikor őszintén.

A legtöbb ember azt hiszi, nem mosolyog, amikor csalódott, pedig az MIT kutatásai alapján igen. Sőt, kiderült, hogy egy algoritmus könnyebben megkülönbözteti a kényszeredett mosolyt a valóditól, mint az emberek. A kutatás segítségével olyan gépeket építhetnek, amelyek jól boldogulnak az érzelmek felismerésével. Ez pedig segíthet olyan embereken, akik nehezen fejezik ki, vagy értelmezik az érzelmeket. Például autistákon, akik azt gondolják, a mosoly azt jelenti, hogy valaki boldog – a kutatás azonban megmutatta, hogy a helyzet nem ilyen egyszerí. „A cél, hogy segítsük az emberek személyes kommunikációját” – mondta el Ehsan Hoque, az MIT Media Labjának hallgatója, a kutatás első szerzője.

A kísérletben először arra kérték az embereket, hogy  webkamera előtt játsszák el, hogy örülnek vagy frusztráltak. Ezután ki kellett töltenie egy online írlapot, amelyet úgy terveztek, hogy csalódottságot okozzon. Majd megnézettek velük egy videót, ami jókedvet okozott. Amikor arra kérték a kísérleti alanyokat, hogy színleljenek csalódottságot, 90 százalékuk nem mosolygott. Amikor viszont olyan feladatot kaptak, ami valódi csalódottságot okozott – az írlap beküldése gomb törölte a kitöltött adatokat –, 90 százalékuk mosolygott.

Kiderült, hogy a boldog mosoly gyakran fokozatosan alakul ki, míg a csalódott mosoly nagyon gyorsan, de hamar el is tínik.