Repülő a Marson

A Mars felszínét évek óta kutatják marsjárókkal, ám ezek a nehéz terepeken nem boldogulnak. Most felderítő repülőgéppel kísérleteznek a szakemberek.A Pathfinder és Spirit elnevezésí marsjárók tömérdek információval szolgáltak a kutatók részére a Mars felszínének és légkörének feltérképezése közben, ám a vörös bolygó szakadékos részeire nem irányítják őket, így a különleges mágneses és időjárási viszonyokat sejtető déli féltekére sem. A NA-SA Langley laboratóriumában dolgozó Jef Levine és 250 fős kutatócsapata ezért olyan repülőgépet tervez és épít, amely majd a Mars főleg szén-dioxidból és butánból álló, rendkívül ritka és forró légkörében felderítheti ezen vidékeket is.
Az 5,1 méter hosszú, 6,5 méter fesztávolságú apró felderítőgép az ARES elnevezést kapta, és egy Mars körüli pályára állított míhold vinné kutatásai helyszínére, összehajtogatva. A megérkezés előtt tizenkét órával a míhold ledobja a csomaggá hajtott repülőt, amit az ejtőernyője, valamint az ottani gyenge gravitáció lassan ereszt lejjebb. 1200 méteren a kis gép széthajtogatja magát, és beindul a szénsavas patronokhoz hasonlatos rakétamotorja. Ennek segítségével mintegy 1300 kilométert tehet meg, az ottani hangsebességhez közelítő tempóban, miközben felvételeket készít az alatta elsuhanó tájról.
A fejlesztők az ARES feleakkora változatán végezték kísérleteiket, amit 35 kilométerre emeltek egy meteorológiai ballonnal, majd onnan leengedtek. A rendszer gond nélkül míködött, így a teljes méretí ARES-hez tervezett szélcsatornában folytatják a kísérleteket, melyben szén-dioxidot áramoltatnak és a légnyomást is a Marson megfelelőre csökkentik.