Az összetett élet eddigi legkorábbi bizonyítékai kerültek elő

Többsejtí élőlények már 2,1 milliárd éve élhettek a földön – derítette ki egy nemzetközi kutatócsapat. Ez 100 millió évvel korábbi dátum, mint amit eddig megállapítottak.Abderrazak El Albani, a franciaországi Poitiers-i Egyetem kutatója és kollégái Gabonban leltek jól megőrződött maradványokra. A megkövült nyomok viszonylag magasan szerveződött, többsejtí élőlényekre utalnak – írják a szakemberek a Nature címí folyóiratban. &Oumlsszesen több mint 250 kövületet találtak, egyesek a tíz-tizenkét centiméteres hosszt is elérik.
A mikrobiális élet legkorábbi földi nyomai 3,45 milliárd évesek. Az első létformák prokarióta egysejtíek voltak, egyszerí, sejtmag nélküli élőlények. Eddig a Grypania spiralis, egy hatalmas baktérium- vagy algaszerí organizmus számított a legöregebbnek a többsejtí kategóriában, a maga kétmilliárd évével.
Az újonnan felfedezett kövületek közül már mintegy százat közelebbről is tanulmányoztak – tudósít a Der Standard címí osztrák lap internetes kiadása (www.derstandard.at). Izotópos vizsgálatok segítségével sikerült kideríteni, hogy földtani-kémiai struktúrákról van szó. Magas felbontású háromdimenziós képalkotással pedig beavatkozás nélkül lehetett térben rekonstruálni a létformák belső felépítését.
A növekedési minták arra utalnak, hogy az egyes sejtek jeleket küldtek, és szervezetten reagáltak, tehát egyfajta kommunikáció zajlott közöttük. Ez a tulajdonság különbözteti meg a többsejtí élőlényeket az egysejtíek közösségétől.