A dinoszauruszok gyilkosa visszatérhet

A közkeletí elmélet szerint a dinoszauruszokkal 65 millió évvel ezelőtt valamilyen “hirtelen” esemény, nagy valószíníséggel meteor-becsapódás vagy nagy erejí vulkánkitörés végezhetett, ám brit tudósok azt állítják, hogy az őshüllők fokozatosan, klímaváltozási sorozat következtében tíntek el a Föld színéről, és “gyilkosuk” a jövőben visszatérhet.A kutatók vizsgálataikról a Nature Geoscience és a Geology folyóiratban számoltak be. Gregory Price, a Plymouthi Egyetem kutatója munkatársaival a sarkvidéki szigetcsoporton, a Jeges-tengeri Spitzbergákon egykoron élt dinoszauruszok fosszíliáit, valamint olyan óriási tengeri őshüllők megkövesedett maradványait tanulmányozta, mint a plioszaurusz vagy az ichtioszaurusz – olvasható a The Daily Telegraph (http://www.telegraph.co.uk) online kiadásában és a Discovery News (http://news.discovery.com) hírei között.
"A kréta időszakot a szén-dioxid magas légköri koncentrációja, az üvegházhatás jellemezte, emiatt az éghajlat lényegesen melegebb volt, mint napjainkban" – fejtette ki Price. Mint kifejtette, enyhe volt a klíma a Spitzbergákon is: a szigetcsoport és a sekély, meleg vizí tenger számtalan dinoszauruszfajtának biztosított ideális életfeltételeket. &Aacutem 137 millió évvel ezelőtt a tenger váratlanul lehílt, hőmérséklete mindössze 4 Celsius fokra csökkent – a jelenséget vélhetően a Golf-áramlat okozhatta. Alacsonyabb lett a globális hőmérséklet is.
"Nehéz napjainkban a globális felmelegedés közepette elképzelni az óceán ily drámai lehílését. &Aacutem az éghajlatváltást mindenfajta szélsőséges időjárási esemény kísérheti a megszokottnál lényegesen erősebb viharoktól kezdve az óceánok vizének jelentős lehíléséig" – magyarázta a brit tudós.
Mint hozzátette, a feltételezések szerint a dinoszauruszok nagy valószíníséggel hidegvérí teremtmények lehettek, vagyis az enyhe klíma létfontosságú volt az őshüllők számára. Azok a teremtmények, amelyek képtelenek voltak dél felé elvándorolni, elpusztultak.
A plymouthi kutatók szerint a 137 millió évvel ezelőtti lehílés csupán az első stáció volt a dinoszauruszok teljes kihalása felé vezető úton, eltínésükhöz még egy sor éghajlati esemény járult hozzá. "Földtani múltunk bizonyos időszakaiban bolygónk éghajlata a magas légköri szén-dioxid koncentráció miatt felmelegedett, és még a sarki régiókban is enyhe volt az időjárás. Kutatásunk azonban azt jelzi, hogy rövid időszakokra a Föld átlaghőmérséklete visszaesett" – közölte Price, aki szerint ezzel kapcsolatban nem árt végiggondolni a jövőbeli analógiákat.
"Ez a vizsgálat nemcsak a dinoszauruszok kihalásának mikéntjeit igyekszik megfejteni, hanem az éghajlatváltozás természetét is. Sok a megoldatlan kérdés, ám ha a Golf-áramlatot a jövőben valami +leblokkolná+, ahogy ezt sokan jósolják, Európának újabb jégkorszak beköszöntével kellene szembenéznie. A lehílés számtalan faj kihalását okozná, míg más fajok egyedeinek populációja drámaian zsugorodna. A dinoszauruszok gyilkosa visszatérhet" – figyelmeztetett a brit kutató.