A világ legnagyobb óceánjárója

A Freedom of the Seas olyan útra indul, amelyen még sohasem járt. A Karib-tenger legszebb vidékein átvezető körutazásra készül, ahol a vendégek igazi királyi bánásmódot remélnekEz a hajó a maga nemében egyedülálló, hiszen a világ legnagyobb luxus óceánjárójaként tartják számon. Több mint négyezer utas készül a fedélzetére lépni, és az új évet az óceán középén köszönteni. A legnehezebb feladat mindenkinek egyformán a kedvére tenni. A Freedom fedélzetén a külsőség a legfontosabb. A giccses cukormáz ráadásul nemcsak a dekorációra vonatkozik. Hogy a nagyszámú vendégseregről megfelelően gondoskodhasson, a hajó éléskamrájának roskadásig tömve kell lennie. Több mint ötszáz tonnányi élelmiszert rakodnak be. Miután kifutnak a tengerre, több lehetőség nem lesz a készletek feltöltésére. Az óceánjáró hajóknak szigorú törvények tiltják, hogy más ország kikötőiben élelmiszert vételezzenek, vagy rakodjanak ki. &Iacutegy tehát amire csak szükség lehet az út során, azt indulás előtt kell beszerezni.
 
A berakodásra Miamiban alig pár órájuk van. Egyformán mozgalmas időszak ez a készletgazdálkodási vezető, illetve a vezető séf számára. Egyikük feladata a logisztikai irányítás, míg másikuk a beérkezett árukat ellenőrzi. A vendégkapcsolati munkatársak vezetőjének a feladata, hogy az utasok semmiben ne szenvedjenek hiányt, és hogy pontosan tudják, mit hol találhatnak:
– Az étkezés messze a legfontosabb kérdés a vendégek számára. Egyszer valaki telefonon érdeklődött a lehetőségekről, én pedig felolvastam, hogy reggeli hattól tizenegyig, ebéd déltől négyig, aztán uzsonna, és talán egy órát kifelejtettem, mire azonnal lecsapott, hogy „és négytől ötig?” Nem akartam mondani, hogy ha a nap többi részében nem tud eleget enni, akkor ott valami baj van.A berakodás egyelőre simán zajlik. A fedélzeti létesítmények többsége már nyitva van, és – legalábbis egyelőre – sehonnan nem érkezett panasz. Problémák persze mindig akadnak. A séf romlott élelmiszert talált, és most újra kell gondolnia a tervet. Baj van az avokádóval. Rendelnek egy új szállítmányt, remélve, időben befut. Az avokádóprobléma ránézésre talán nem nagy ügy, de az egész hajóútra, naponta csaknem hatezer főre gondosan összeállított menüben a legkisebb változás is óriási kihívást jelent az élelmezésért felelős csapat számára. A Freedom rendes ellátmánya hétezer kiló marhahús, huszonkétezer friss tojás, háromezer-háromszáz kiló saláta, ezerhatszáz kiló hagyma és hatezer-nyolcszáz kiló krumpli. És ez csupán töredéke a teljes élelmiszer-rendelésnek.

A berakodás befejeződött. A vendégek a fedélzeten vannak. Egyelőre mindenki elégedett. A Freedom elhagyja Miami kikötőjét: kezdetét veszi az utazás. A hajót úgy tervezték, hogy szinte bármekkora vihart átvészeljen. De a kapitány tisztában van vele, az elmúlt évek során a természet nem egy luxus óceánjáró útját keserítette már meg. A kapitány feladata, hogy a több mint négyezer utassal együtt biztonságban körbehajózza a Karib-tengert. Olyan útvonalon kell átvezetnie a hajót, amely hírhedt a hurrikánokról. 2005 októberében a Wilma nevezetí hurrikán teljes erejével csapott le a Karib-tengerre. A leghevesebb forgószél volt, amit valaha feljegyeztek az Atlanti-medencében. Romba döntötte Cozumelt, Jamaicát, Haitit és a Kajmán-szigeteket is. Csupa olyan kikötőt, amelyet ezen az úton is érinteni akarnak. A kapitány bízik abban, hogy a csúcstechnikájú meteorológiai berendezésekkel és a folyamatos figyelőszolgálattal távol tudja tartani hajóját valamennyi meglepetéstől, váratlan időjárási jelenségtől.

A Freedom hajóorvosa másfajta természeti katasztrófákat szeretne elkerülni az út során. Alig néhány héttel ezelőtt a doktor egy igazi vészhelyzetet élt át: néhány utas norovírus okozta, rendkívül fertőző gyomor- és bélhurutban betegedett meg. A fertőzés forrása valójában nem a hajó volt, hanem valamelyik utas, aki kívülről hurcolta be a kórokozót. Végül több mint háromszáznyolcvan utas betegedett meg, és annak ellenére, hogy a Freedomnak saját laboratóriuma és sürgősségi részlege is van, két egész napot kellett egy kikötőben vesztegelnie, ami óriási teher az egész legénység számára.

A várakozásoknak megfelelően az utasok korgó gyomorral léptek a fedélzetre. A luxusútra többek között az éjjel-nappal hozzáférhető különleges ételek ígéretével csábították a vendégeket. &Iacutegy aztán nem csoda, hogy azt látni, egyik táltól a másikig vonulnak, úgy megpúpozva a tányérjaikat, amennyire csak lehetséges. Ennek a sok ételnek a nagy része aztán megy a kukába… A hulladékgazdálkodás fontos részét képezi a Freedom belső míködésének. A hajó saját hulladékfeldolgozó üzemmel rendelkezik; a szemetet gondosan szétválogatják.

A fémdobozokat összelapítva tárolják, hogy később kirakodják a szárazföldön. Az üveget összetörik, előkészítve az újrahasznosítást. A szilárd hulladék is tárolásra kerül, míg el nem égetik, vagy ki nem szállítják a szárazföldre. A tengerbe semmiféle szilárd hulladék nem kerülhet.Kétszázötven séf dolgozik a hajón. A több mint egymillió dollár értékí alapanyag a hajókonyha mélyén alakul át fényíző bankett-étekké. A szigorú egészségügyi előírásoknak megfelelően a konyhába kizárólag az ott dolgozók léphetnek be. A Freedom még alig futott ki az öbölből, máris érkeznek az első szobaszerviz-rendelések.Előfordul, hogy két személyre öt hamburgert rendelnek, öt pepperónis pizzával. Hogy aztán egy falatot se egyenek az egészből. Mikor megy a személyzet összeszedni a maradékot, hát minden ott van kirakva a folyosóra. Csak viccből rendelték, mert hogy ingyen van.A királyi promenád teljes hosszában átível a hajó közepén. Tizennégy üvegfalú lift is tartozik hozzá. Itt annyi üzlet és bár található, mintha egy kisvárosban lennénk. A promenád egyik különlegessége a leereszkedő szuperhíd, amely a hajó énekeseinek színpadként is szolgál.  Azoknak, akiket a parádék nem hoznak lázba, a világ legnagyobb luxus óceánjárója számtalan más szórakozási lehetőséget kínál.
 
A világ első fedélzeti hullámszimulátorát szintén a Freedom mondhatja magáénak. A szörfgépen óránként több mint száztizenháromezer liter víz folyik át. Egy ilyen luxus óceánjáró jóval kalandosabb a többinél, ami a személyzet teherbíró képességét időnként rendkívül próbára teszi. A Freedom – valamennyi útja során – egyik legnépszeríbb programjának Ken szerelmi és házassági vetélkedőshow-ja bizonyult. A helyszín az &Aacuterkádia Színház a hármas fedélzeten. Az ezerötszáz férőhelyes nézőtér ilyenkor csaknem teljesen megtelik. A hajó saját tévécsatornájának csapata egész nap forgat a fedélzeten a különféle eseményekről: a tévéstáb élőben közvetíti a mísort valamennyi lakosztályba.Ha egy család luxusvakáción vesz részt, természetesen fényképekre is vágyik. A hajón hatnál is több hivatásos fényképész igyekszik valamennyi pillanatot megörökíteni – alkalmanként nagyjából húsz amerikai dollárért. Egy út során körülbelül harmincezer fénykép készül, melyeket a hajó saját laborjában hívnak elő, hogy alig pár órával később már meg is lehessen vásárolni őket.

Előfordul, hogy maga a vendég, a viselkedésével jelenti a problémát. A hajó vendégkapcsolati igazgatója ilyenkor is tudja, mi a teendő:
– Ha egy vendég zavarja a többiek nyugalmát, durván viselkedik, trágárul beszél, részeg és rendbontást okoz, vagy bármi olyat tesz, ami szerintünk kellemetlen a többi utas számára, akkor megkérjük az illetőt, hogy távozzon a hajóról. Gyakorlatilag közöljük vele, hogy ki kell szállnia.
Épp jelentik, hogy egy vendég felgyújtotta egy másik utas haját. A férfit szép csendben letessékelik a hajóról a következő kikötőben. A vendégkapcsolati igazgatót nem hozzák zavarba a rendbontó vendégek. Jóval nehezebb helyzetekkel is meg kellett már birkóznia.
– A legnehezebb és legmegrázóbb, amikor haláleset történik a fedélzeten, és nekem kell megvigasztalnom a hozzátartozókat. Ilyenkor harminc másodperc alatt legjobb baráttá, szülővé, anyává, nővérré vagy fivérré kell válnom, akibe kapaszkodhatnak. És ott kell lennem, amíg a holttestet el nem viszik a hajóról. Van, hogy egy héten négy ilyen eset is előfordul – ez teljesen kikészíti az embert…De ha haláleset is történik a fedélzeten, a többi utas valószíníleg semmit nem vesz észre belőle. A cukormáznak érintetlenül kell maradnia – és egy luxus óceánjárón még a halottak is fejedelmi ellátásban részesülnek.
– Saját halottasházunk van… és vagy a következő kikötőben szállítjuk partra az elhunytat a vendégekkel együtt, vagy visszavisszük egészen Miamiba. Persze hivatalos halottkém ellenőriz mindent.

A Freedomé az egész óceán egyik legforgalmasabb mosodája. Idelenn mindenki túlórázik. A vendégek estére drága kosztümöt és szmokingot öltenek, amit mind ki kell vasalni, úgyhogy az ágynemíkkel és törülközőkkel muszáj gyorsan végezni. Nem könnyí feladat, ráadásul a hajón telt ház van, úgyhogy a mosodára is jóval több feladat hárul a szokásosnál.Figyelni kell az alkoholkészletekre is. A vendégek olykor hajlamosak elereszteni a gyeplőt, úgyhogy ügyelni kell, ki ne fussanak a tartalékokból. A hajózási törvények tiltják, hogy a kikötőkben szeszt vásároljanak, ezért általában nincs más megoldás: a flotta egy másik hajóját kell megkeresnie, hátha van fölöslegük. Ez azonban korántsem egyszerí feladat. Megszervezni a találkozót egy másik hajóval, majd készleteket átrakodni, szintén komoly kihívás. De hogy elfogyjon az alkohol, az egyszeríen nem fordulhat elő. A vendégekhez képest a személyzet egészen másfajta életet él a hajón. A főfolyosókat például csak különleges esetekben használhatják, helyettük kijelölt átjárók és lépcsők rejtett hálózatán át kell közlekedniük. A mátrix középpontját a hajó egész hosszában végigfutó főfolyosó foglalja el. A személyzet tagjai csak I–95-ösnek hívják, a hasonló neví forgalmas amerikai autópálya után. Ez az út vezet a szálláshelyükig is, mely vendégmentes, nyugodt kikötőként szolgál. A személyzet tagjai általában hat hónapot dolgoznak a hajón, amit három-négy hónap szabadság követ.

A Freedom gyorsan suhan tova az éjszakában, csaknem hétszázötvenezernyi tündöklő lámpája fényében fürödve. Másnapra rossz időt jeleznek, ami a gépészek számára – akik a hajó egyik legjobban őrzött részlegében, az irányítóteremben dolgoznak – különösen komoly feladatot jelent. A Freedom ugyanis a Nagy-Kajmán-szigeten készül kikötni. A népszerí bevásárlóhely egyszersmind hírhedt a rengeteg hajótörésről. A szigeteket körülvevő tenger fenekén száznegyven hajó maradványai fekszenek.A főgépész rendkívüli figyelemmel kíséri az időjárás alakulását. Idelent övé az irányítás, és ha kell, a világ legnagyobb luxus óceánjáróját egyetlen gombnyomással képes megállítani. Az irányítóterem a Freedom igazi erőmíve, amely szigorúan elzárt területnek minősül: valamennyi gépészeti feladatot innen látnak el. A hajóra leselkedő legnagyobb veszély nem a rossz időjárás, hanem a tíz. Itt minden annyira fényérzékeny, hogy még egy fényképezőgép vakujának villanása is lezárná a rendszert.

A Freedomot hat darab, Wartsila 12V46-os dízelmotor hajtja, méghozzá meglehetősen gyorsan: akár negyvenkét kilométer per órás sebességgel. Az óceánjáró óránként tizenegy tonnányi üzemanyagot képes elemészteni. Odalenn egyetlen eltévedt szikra komolyabb tragédiát okozhatna, mint egy hurrikán. És ezzel mindenki tisztában is van. Az utasok közül sokan nem értik, mi baj lehet, hiszen víz veszi körül a hajót…  A hajó míködési költségei óriásiak, az útitervben beálló legkisebb változás is elképesztő kiadásokkal járhat. Egyetlen dolog alakítására még az irányítóteremnek sincs lehetősége. Az idő elromlott, s mivel a hatóságok a kikötő teljes lezárása mellett döntöttek, a hajó számára gondot jelent a Nagy-Kajmán-sziget kikötőjébe való bejutás. Az utasokat legfeljebb kisméretí kirakóhajóval lehetne partra juttatni, de a hullámok egyre erősebbek: mindenki a hajón ragad… Pedig ez a nap eredetileg csendesnek ígérkezett a szórakoztató személyzet számára… és a takarítóknak is jól jött volna, hogy rendbe szedjék a hajót az esti mulatság előtt.

Az utasok sem felhőtlenül boldogok. Sokukat elkeseríti, hogy a hajón ragadtak. A konyhafőnök is szerette volna kihasználni az alkalmat, hogy saját séfjeit is elküldje pár óra jól megérdemelt pihenőre, így azonban muszáj akcióba lendülniük, hogy elkészítsék a hajón rekedt vendégek ételeit. Várhatóan sokan fognak csak azért enni, mert nincs jobb dolguk. Egy hajón eltöltött passzív nap általában masszív alkoholfogyasztással is jár. A hajón található számtalan újdonság azonban biztosítja a jó hangulatot. A Freedom H2O aquaparkja egyedülálló a maga nemében, továbbá ez a hajó büszkélkedhet az első konzolos jakuzzikkal, melyek a tizenegyedik fedélzetről lógnak be az óceán fölé. Sok más óceánjárótól eltérően a Freedom valamennyi úszómedencéje édesvízzel van feltöltve, összesen négyszáznyolcvanezer literrel, melyet a hajó saját sólepárló üzemében állítanak elő. Naponta kétmillió-hétszázezer liter tengervíz sótalanítását végzik itt el. Természetesen az utasok többségének ez teljesen természetes szolgáltatás. Bár a felszínen mindenki higgadtnak és profinak mutatja magát, napról napra szembe kell nézniük a valósággal, a természeti katasztrófáktól a bínözésig. A rendet álruhás biztonsági személyzettel, távirányítású kamerákkal, és saját rendvédelmi egységgel igyekeznek biztosítani. Egy esetleges vészhelyzeti evakuáláshoz a hajó stratégiai pontjain elhelyezett harminc nagyméretí életmentő csónak, továbbá hetvennyolc felfújható tutaj áll rendelkezésre.

Még a legjobban irányított, szervezett hajóúton is előfordulnak malőrök, hogy valaki elvész. Az egyik kirándulás során egy nő lekéste a hajót Jamaikában, a fedélzeten magára hagyva nyolcéves kislányát. A vendégeknek számtalanszor elmondják, hogy a hajó menetrend szerint tovább fog indulni, akár rajta van minden az utas, akár nem. Ez esetben viszont a kislány anyja nélkül nem utazhatott tovább, ugyanakkor a Freedom sem fordulhatott vissza. A kapitánynak végül sikerült letárgyalnia a jamaikai kikötői hatóságokkal, hogy egy révkalauz motorcsónakján utánuk hozzák az anyát. Az, hogy az utas utánuk jöjjön a motorcsónakkal, olyasmi, amit nem szoktak megengedni. Ez egy teljesen egyedi eset volt. &Aacuteltalában a lemaradt utasoknak maguknak kell gondoskodniuk a hazaútról.

Szilveszter reggelén a főszakács úgy döntött, az esti menü homár lesz – éppen hétezer adag. A promenád díszítése egyre jobban alakul. A mai a drága pezsgők éjszakájának ígérkezik. Nemsokára elkészül a vetítővászon, amely a hivatalos visszaszámlálást mutatja majd. Most még a kezeké a főszerep, de éjfélkor már minden szem a kivetítőre tapad majd. Lenn a mosodában ágynemík és törülközők helyett különleges estélyi ruhák állnak a középpontban. A hétezer homárfarok teljes készültségben várja az estét, kisütve csak közvetlenül tálalás előtt lesznek majd. Persze nem mindenki van oda a homárért. A főszakácsot máris több mint ezernégyszáz szilveszteri kívánsággal keresték meg, a makarónitól a curryig. A főétteremben a főnök maga köré gyíjti seregét. A pincéreknek ma este duplán oda kell figyelniük mindenre. A homárt tízforrón kell felszolgálni, a pezsgőt pedig jéghidegen. Kemény munka vár rájuk. Boldog újévet!A jégrevü az egyik legnépszeríbb mísor a Freedom valamennyi útján. A mísor általában simán megy, persze kisebb esések előfordulnak. A producer és a mérnökök ilyenkor igyekeznek összedolgozni; a hajó stabilizátorainak bekapcsolása általában meg is oldja a problémát. A vacsora tálalva: királyi lakoma a világ legnagyobb luxus óceánjáróján – a világ néhány legnagyobb étvágyú vendégével. Aztán a vendégek átvonulnak a promenádra, az éjféli visszaszámlálásra. A promenád egyre zsúfoltabbá válik. Ekkora tömeg még sosem gyílt itt össze, és van, akinek ez kicsit már sok is. De az éjfél gyorsan közeledik. &Oumlt – négy – három – kettő – egy…A vendégek számára ez az éjszaka maga a varázslat. De a hajón ébredve a nappalok is. §


  • Elképesztő kérdések
    A Freedom fedélzetén igyekeztek mindent felhasználóbarátra tervezni, az utasok azonban néha így is fura kérdésekkel keresik meg a személyzetet.
    • Ha a fotókon nincs név, honnan tudjuk, melyik a miénk?
    • Ez a lépcső felfelé vagy lefelé vezet?
    • A vécét édes vagy sós vízzel öblítik?
    Egyszer egy pasas az első napon letelefonált a főportára, hogy valakit küldjenek le megjavítani a mikrosütőt. Mielőtt mondhattuk volna, hogy a lakosztályokban nincsen mikrosütő, már le is tette a telefont. Végül leküldtünk valakit, aki egy szelet kenyeret talált a páncélszekrényben. A jóember a széfben próbált pirítóst készíteni.

 

  • Parti-part
    A Freedom a Karib-tenger egyik legnépszeríbb kikötőjébe érkezett: a mexikói Cozumelbe. Hál’ istennek mindenki épen és egészségesen. A helyi bártulajdonosok jól tudják, hogy a vendégek felpörgött partihangulatban vannak, és ők mindent meg is tesznek a jókedv fenntartása érdekében. Egy sor mulatsággal garantálják a folyamatos lendületet – és a magas bevételt.– Jó, hogy lejöhettünk végre arról az átkozott hajóról. Ez annyira tipikusan amerikai: tizenhét évesen háborúba küldenek, de amíg nem vagy huszonegy, egyetlen nyavalyás sört sem ihatsz meg.