A hobbitok ősei egymillió éve “gyarmatosították” Flores szigetét

A hobbitok ősei egymillió évvel ezelőtt “gyarmatosították” az indonéz Flores-szigetet, vagyis sokkal korábban, mint eddig feltételezték – állítják ausztrál tudósok, akik a Nature címí tekintélyes tudományos folyóiratban közölték tanulmányukat.A hobbitok, kiknek elnevezését a Gyírík Urából kölcsönözték, 1 méter magas, 30 kilogramm testsúlyú hominidák (emberfélék) voltak, akiknek az agytérfogata a csimpánzéval volt egyenlő. Maradványaikra 2003-ban bukkantak a Liang Bua barlangban, a leletek korát 18 ezer évesre becsülik. Az apró emberkék a Homo floresiensis (floresi ember) nevet kapták.
Mint a Wollongongi Egyetem kutatói leírják, korábbi feltételezések szerint a hobbitok ősei 880 ezer éve érkeztek Flores szigetére, ám a leletek, amelyeket egy új régészeti helyszínen fedeztek fel a közelmúltban, arról tanúskodnak, hogy a terület "meghódítása" egymillió évvel ezelőtt történhetett. A régészek ugyanis egymillió éves vulkanikus eredetí kőzetben 45 kőeszközt fedeztek fel.
"Nem tudjuk, hogy mely hominidák készítették az egymillió éves kőeszközöket, mivel a leletek közelében nem találtunk emberi maradványokat. Ennek ellenére feltételezzük, hogy a szerszámkészítők a Homo floresiensis ősei lehettek, mivel bizonyos vonatkozásban nagy hasonlóságot fedeztünk fel a két populáció eszközei között" – hangsúlyozta Adam Brumm, a tanulmány vezető szerzője.
A korábban megállapított, 880 ezer évvel ezelőtti "érkezési" időpont egybeesett a Stegodon sondaari törpeelefánt és a Geochelone óriás szárazföldi teknősbéka kihalásával, amelyet a hobbitok számlájára írtak. Az új kutatások alapján viszont arra lehet következtetni, hogy a Homo floresiensisnek ehhez semmi köze: a törpeelefánt és az óriásteknős valamilyen természeti ok folytán – vulkánkitörés, esetleg éghajlatváltozás miatt – tínt el a Föld színéről.
A Homo floresiensis a feltételezések szerint a Homo erectus (felegyenesedett ember) leszármazottja lehet. Az utóbbi "teljes" méretí volt, nagy agytérfogattal rendelkezett, és körülbelül 2 millió évvel ezelőtt indult el Afrikából &Aacutezsia felé. A kutatók szerint a Homo floresiensis apró termete az úgynevezett izolált zsugorodás következtében alakult ki. (Ez a törzsfejlődési törpenövés egyik formája, amelynek során nagytestí állatok – főleg emlősök, de megfigyelték dinoszauruszok maradványainál is – méretei elszigetelt körülmények között jelentős mértékben csökkennek az élelemhiány miatt).
A hobbitok az anatómiailag modern ember kortársai is voltak, és 12 ezer évvel ezelőtt haltak ki egy óriási vulkánkitörés következtében.