Jobb ötletei vannak annak, aki a tollat ragad a billentyízet helyett

Az általános iskolás gyerekek több tartalommal töltik meg mondanivalójukat, ha papírra írnak, mintha billentyízeten pötyögnek – derül ki egy amerikai tanulmányból.A felmérés szerint ez éppúgy érvényes az átlagosan fejlett író- és olvasókészség, mint írási nehézségek esetében.
Virginia Berninger, a Washingtoni Egyetem kutatója csapatával több mint 200 másodikos, negyedikes és hatodikos gyereket tesztelt. A gyerekeknek először az ábécé összes kisbetíjét kellett papírra vetniük helyes sorrendben, majd ugyanezt billentyízeten bepötyögni. Mindkét feladatot a lehető leggyorsabban és legpontosabban kellett elvégezniük.
Ezen kívül meg kellett fogalmazniuk egy mondatot, amely az "írás", és egyet, amely az "olvasás" szóval kezdődik. Végezetül tíz percet kaptak arra, hogy az "olvasás" és "írás" témában fogalmazást írjanak – kézzel, illetve géppel.
Korosztálytól és írásproblémáktól függetlenül a gyerekek jobban írták meg a fogalmazást, ha a tollat használták – mutattak rá a kutatók a Learning Disability Quarterly címí szaklapban a Die Welt címí német lap internetes kiadása (www.welt.de) szerint.
A negyedikesek és a hatodikosok ezen kívül teljesebb mondatokat fogalmaztak meg, ha kézzel írtak. Csupán az ábécés feladatnál bizonyult jobb megoldásnak a billentyízet, akkor ugyanis csak le kellett nyomni a billentyít, nem pedig megformálni a betíket.
Felnőttek agyán végzett képalkotó vizsgálatok is kimutatták már, hogy a betík kézzel való megformálása előnyösebb a billentyízet használatánál. Egy hasonló, gyerekeken végzett agyszkenneléses tanulmány pedig igazolta, hogy az ujjak mozgása a betík képzése közben fokozza a gondolkodást.
A kutatók szerint ezért jobb, ha a tanítás része marad a kézzel való írás.