Vasari festette a szegedi múzeumban őrzött Angyali üdvözletet

Minden kétséget kizáróan bebizonyosodott, hogy a szegedi Móra Ferenc Múzeumban őrzött, Georgio Vasarinak tulajdonított Angyali üdvözlet címí olajfestmény valóban az olasz mester keze munkája – jelentette be sajtótájékoztatón az intézmény igazgatója.Zombori István elmondta: az amerikai Louis A. Waldman mívészettörténész professzor szakvéleménye szerint a kép a Vatikánban 1570-ben készült pápai szárnyat díszítette. A világhírí Leonardo-kutató vizsgálatai alapján a kép egyértelmíen Vasaritól származik – ezt bizonyítja a New York-i Pierpont Morgan Libraryben őrzött előkészítő Vasari-rajz is, mely a mívész négyzetrácsos segédlete a későbbi festményhez.
A kutatások szerint az Angyali üdvözletet V. Pius pápa 1569-ben rendelhette a Vatikánban akkor készülő új épületszárnyba. A képet a pápai lakosztály Szent Mihály-kápolnájába festette a mester. Előrehaladott kora miatt az ott készült freskókat vélhetőleg segéde készítette el, de az oltárképet és a kupolát tartó négy oszlopra a négy tondót – kör alakú képet – Vasari festette.
A képek a Vatikánban a XIX. század közepéig voltak a helyükön, majd amikor az 1800-as évek közepén beköszöntöttek az "új idők", a középkori, illetve reneszánsz alkotásokat eltávolították, a freskókat lemeszelték. A főoltár Livornóba került, a négy tondó azonban eltínt. Ezek egyikéről mostanra bebizonyosodott, hogy Szegedre került, a három másik holléte azonban egyelőre nem ismert.
A közgyíjtemény még tavaly hozta nyilvánosságra a hírt, miszerint több nemzetközi szaktekintély úgy véli, a múzeumban őrzött, Angyali üdvözlet címí reneszánsz festményt Michelangelo tanítványa, Giorgio Vasari festhette. A múzeum egy nagyszabású biblikus tárlat fő elemeként vette elő a képet a raktárból, akkor még Agnolo Bronzino Angyali üdvözleteként. A későbbi restaurálás során azonban felmerült a lehetősége, hogy a festmény talán Vasari alkotása.
A kép 1925-ben került a múzeum tulajdonába egy gazdag szegedi polgár hagyatékaként. Tulajdonosa 1896-ban vásárolta egy hivatásos kereskedőtől. Azt azonban nem tudni, hogyan került a kép egy magyar kereskedőhöz, és mi lett a másik három tondóval.
A kivételes festményt október 28-tól egészen február közepéig láthatják az érdeklődők a Szépmívészeti Múzeumban az itáliai festészet két évszázadának remekmíveit felvonultató, Botticellitől Tizianóig címí XV-XVI. századi kiállítás egyik fő darabjaként.
Giorgio Vasari olasz festő, építész, mívészettörténeti író volt. Michelangelo tanítványaként a mester nagy római falfestményeinek másolásával képezte magát. Vasari Firenzében nagyrészt a Medici-család szolgálatában állt. A mívészettörténészek szerint a reneszánsz szót minden bizonnyal ő írta le először. Az Uffizi-palotát, mely a Mediciek kormányzatának székhelye volt, Vasari tervezte. Michelangelóval tanítványi-baráti kapcsolatot ápolt, festett képeket is Michelangelo útmutatásai szerint, és az ő tanácsára kezdett építészeti tanulmányokat folytatni.