A Szaturnusz új, gigantikus gyíríjét fedezték fel

A Szaturnusz új, eddig sohasem észlelt gigantikus gyíríjét fedezte fel az Amerikai &#368rkutatási Hivatal, a NASA Spitzer &#368rteleszkópja.A felfedezés előtt a csillagászoknak a Szaturnusz 7 fő gyíríjéről volt tudomásuk, amelyeket betíkkel jelöltek meg (A-tól E-ig). Emellett a bolygónak volt több névtelen, halovány gyíríje is.
A NASA bolygókutatással foglalkozó részlege, a Jet Propulsion Laboratory (JPL) közlése szerint a gyírí anyaga olyannyira diffúz, szétszórt, hogy alig-alig tükrözi vissza a látható fényt, ám a Spitzer írteleszkóp infravörös fényben képes volt észlelni a képződményt.
"Eddig senki sem vizsgálta infravörös fényben a világegyetemnek ezt a szegmensét" – emelte ki Whitney Clavin, a JPL szóvivője.
A gyírít képező jég- és porrészecskék hőmérséklete igen alacsony, mínusz 193 Celsius fok. A képződmény 27 fokos dőlésszögben helyezkedik el a Szaturnusz fő gyíríihez képest.
A gyírí legkisebb távolsága a Szaturnusztól 5,95 millió kilométer, a legnagyobb pedig 11,9 millió kilométer.
"A most felfedezett gyírí oly nagy, hogy egymilliárd Föld is alig tudná kitölteni" – nyilatkozta a JPL illetékese.
A felfedezésről a Nature online kiadásában számolnak be a csillagászok. Mint a tanulmány egyik szerzője, Anne Verbiscer, a University of Virginia asztronómusa rámutatott, szuperóriás gyíríről van szó.
Phoebe, a Szaturnusz holdja a gyírín belül kering. A tudósok feltételezése szerint belőle származik a gyírít alkotó anyag. A csillagászok remélik, hogy a gyírí vizsgálata segít megfejteni a Szaturnusz másik holdját, a Lapetust övező rejtélyt. A hold egyik oldala ugyanis tündöklően fényes, a másik viszont igen sötét.
A most felfedezett gyírí ugyanabban az irányban forog, mint a Phoebe, míg Lapetus, a többi gyírí és a Szaturnusz holdjainak többsége az ellenkező irányban.
A kutatók szerint a külső gyíríből származó anyag "csapódik le" a Lapetus felszínén. "A csillagászok már régóta feltételezik, hogy van valamilyen kapcsolat a kijjebb lévő Phoebe és a Lapetus felszínén észlelt sötét anyag között. Az új gyírí meggyőző bizonyítékkal szolgál a kapcsolatra" – hangsúlyozta a tanulmány másik szerzője, Douglas Hamilton, a Marylandi Egyetem asztronómusa.
A Spitzer úrtávcsövet 2003-ban indította útjára a JPL. Az írtávcső 106, 2 millió kilométer távolságban a Földtől kering a Nap körül.