A HIV őse már a legelső emlősöket is fertőzhette

A HIV őse, egy úgynevezett retrovírus már a százmillió évvel ezelőtt a bolygónkon megjelenő legelső emlősök immunrendszerét is tönkretehette, ez a folyamat 85 millió évvel korábban történt, mint előzőleg feltételezték.A retrovírusok olyan, általában viszonylag összetett felépítésí és burkos RNS-vírusok, amelyek génállományukról képesek a sejt genomjába teljesen beépülő másolatot készíteni. (Az RNS-vírus esetében a fehérjeburok ribonukleinsavat vesz körül). A genomba való beépülést, amely a retrovírusokat kivéve példa nélküli az élővilágban, valószíníleg enzimek segítik; a folyamat részleteiben teljesen ismeretlen. Az ősi HIV-szerí retrovírus maradványait a kétujjú lajhár (Choloepus hoffmani) genomjában fedezték fel az Oxfordi Egyetem kutatói, akik beszámolójukat a Science-ben publikálták – olvasható a ScienceDaily (http://sciencedaily.com) tudományos hírportálon.
"Óriási szerencse kellett, hogy megtaláljuk egy ilyen vírus ’fosszílizált’ maradványait a kétujjú lajhár genomjában. Mivel ezek a lajhárok mind földrajzilag, mind genetikailag olyannyira izoláltak voltak, genomjuk az emlősök távoli múltjába enged bepillantást, segít megismerni immunrendszerüket, s azt, hogy milyen kórokozókkal kellett megküzdeniük" – magyarázta Aris Katzourakis, az Oxfordi Egyetem Zoológiai intézetének kutatója.
A kutatók bizonyítékokat találtak arra nézve, hogy ez a specifikus retrovírus komplex szerkezetí, hasonlatos a HIV-vírushoz, vagy a majmok immunhiányos állapotát kiváltó SIV-hez (simian immunodeficiency virus; majom-immundeficiencia vírus). A fossziliák genomjában eddig csupán egyszerí retrovírusok nyomaira bukkantak.
"Korábbi vizsgálataink során hasonló vírusok nyomait fedeztük fel a nyulak és a lemurok (gyírísfarkú makik) genomjában. Az új kutatás viszont arra enged következtetni, hogy az olyan komplex szerkezetí retrovírusok, mint amilyenek a HIV-vírus ősei, az emlősök megjelenésétől számítva velünk vannak" – mutatott rá Aris Katzourakir.
A kutatók szerint amennyiben sikerülne megérteni miként próbálták történetük során a komplex szerkezetí retrovírusok legyőzni az emlősök immunrendszerét, ez új távlatokat nyitna a ma létező retrovírusok, s mindenekelőtt a HIV-vírus elleni küzdelemben. Ennek révén a tudósok esetleg azt is meghatározhatnák, hogy a "gazdát váltó" vírusok közül, mint amilyen az eredetileg a sertéseket megbetegítő új influenza kórokozója (H1N1), vagy a madárinfluenzát kiváltó H5N1, melyek képesek világjárványt okozni, s melyek azok, akik a fajok közötti "gátat" áttörve soha nem okoznak pandémiát az új emlőspopulációban