Szél támad (Kaze tacsinu)

Az IPM filmajánlója

Rendezte: Mijazaki Hajao
Eredeti hangok: Anno Hideaki, Kazama Morio, Nisidzsima Hidetosi, Nisimura Maszahiko, Sida Mirai
Forgalmazó: Cirko Film
Magyarországi bemutató: 2014. június 19.
Mijazaki Hajao nem csupán Japánban igazi legenda. Az animáció Spielbergjének kikiáltott 73 éves mester több mint 40 éves munkássága alatt megmutatta a világnak, hogy az animáció (azon belül is a japán anime) műfaja egyszerre képes művészi magasságokba emelkedni, szórakoztatni és nem mellesleg szájba rágás nélkül közölni az élet olyan tanulságait, melyek betartásával talán jobb hely lenne ez a világ. Sikereit több mint 200 millió dolláros bevétel felett végzett kasszasiker (pl. Chihiro Szellemországban – 2001, A vándorló palota – 2004, Ponyo a tengerparti sziklán – 2008) bizonyítja, valamint az év legjobb animációs filmjének Oscar-díja a Chihiróért. Alkotásainak sokszínűsége páratlan, tán ezért is a spielbergi hasonlat, hiszen a kisebbeknek szóló varázslatos meséktől kezdve a komolyabb hangulatú és véresebb fantasyken át a valós történelmi drámákig mindenféle zsánert kipróbált már, ráadásul sikerrel. Az utóbbi műfajban fogant a Szél támad is, mely az alkotó saját elmondása szerint az utolsó egész estés filmje, pályáját pedig szerette volna lezárni egy komolyabb és személyesebb darabbal. A mű az 1903 és 1982 között élt japán főmérnök, Horikosi Dzsiró életét mutatja be, aki számos japán vadászrepülőgépet fejlesztett ki a II. világháború alatt. Az életrajzi film nem túl gyakori az animációs berkekben, épp ezért ritka kincs a Szél támad. Nem csupán a korabeli éra atmoszféráját adja át kifogástalanul, és nemcsak az aviatika megszállottjai tapsikolhatnak örömükben a repülőgépek kifejlesztésével részletesen foglalkozó szcénák láttán, de a romantikára éhes közönség is megtalálja majd a számítását. Dzsirón kívül megismerjük ugyanis szerelmét, Nakaót is, ők ketten pedig igazán vészterhes időkben, a földrengés, tűzvész és háború sújtotta Tokióban találnak egymásra. A repülőgép-fejlesztést megszállottan űző férfi hivatása és betegeskedő kedvese közötti őrlődése itt az egyik fő konfliktusforrás, ám Dzsiró fantáziadús álmaiba is több alkalommal kapunk betekintést. A 30-as, 40-es évek japán miliője is gyönyörű képekben elevenedik meg, Mijazaki kézzel rajzolt animációiban a részletesség még mindig egyedülálló. A napsütötte tájak, a házbelsők, a gőzmozdonyoktól hangos pályaudvarok, a felhőket hasító repülők, a szélfútta domboldalak kidolgozottsága egy szempillantás alatt beszív minket az események forgatagába, melyek egyébként a rendezőtől az eddig megszokottnál egy kicsit lassabban haladnak. Ráérős az elbeszélésmód, ám ezúttal nem egy kalandfilmről van szó. Egy komoly és érzékeny dráma ez egy álmát hajszoló emberről, aki folyton az egekben jár, pedig az igazi boldogság a földön várná. A Szél támad egy kivételes életmű méltó lezárása.


Hozzászólások