„Az esernyő öltöztet” – Kereskedelmi plakátok a hatvanas években

A magyar plakát történetében 1956-ot szokás fordulópontnak tekinteni, amely a szocreál uralmának végét és egy új, sikeres, felfutó korszak kezdetét jelentette. Katona Anikó cikke a magyar plakáttervezés egyik virágkoráról, a 60-as évek reklámjairól szól.

Nem a forradalom jelentett váltást, hanem az 1956 tavaszán megrendezett plakátkiállítás, amelynek során a grafikusszakma kiállt a merev szocreál dogmák elvetése és egy modernebb, a plakátnak megfelelőbb stilizált formanyelv mellett. A kiállítást érték ideológiai támadások néhány kritikus részéről - jellemzően az, hogy ez a művészet nem szolgálja és nem reprezentálja megfelelően a dolgozó népet -, azonban hosszú távon sikerült elfogadtatni, hogy a plakát számára igenis egy letisztult, modern, lényegre törő formanyelv a működőképes, és nem a fotószerű realizmussal ábrázolt, pat...

A teljes cikk az IPM 2015/2 számában olvasható, vagy regisztráció és online előfizetés után letölthető a weboldalunkról PDF formátumban.


Hozzászólások