ÉLŐSKÖDŐK

Rendezte: Pong Dzsunho
Szereplők: Szong Gangho, Cso Jodzsong, Cshö Usik, Pak Szodam, Csang Hjedzsin
Forgalmazó: Mozinet Kft. Magyarországi bemutató: 2019. december 5.

A magyar közönség akkor figyelhetett fel a dél-koreai Pong Dzsunho nevű rendezőre, amikor 2007 áprilisában a Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon vetí­tették A gazdatest cí­mű remek szörnyfilmjét. (Egyébként korábban is láthattuk már a hazai képernyőkön, hiszen kiadták DVD-n A halál jele cí­mű zseniális krimijét, ám az még elsikkadt a filmrengetegben.) Pong azóta kipróbálta magát amerikai és nemzetközi területeken is, például a 2013-as Snowpiercer – Túlélők viadalával vagy a Netflixnek készí­tett 2017-es Okjával. Ez utóbbit követően pedig visszatért szülőhazájába, hogy elkészí­tse élete talán legösszetettebb és legemlékezetesebb filmjét, az Élősködőket. Az immár vegytisztán dél-koreai szí­nekben induló műfajmixben Pong ismét egyik kedvenc témáját vette elő, amit már a Snowpiercerben is a középpontba helyezett: a társadalmi különbségeket, a szegények és a gazdagok szembenállását. A köztük lévő hatalmas űrt, kommunikációképtelenséget, meg nem értést. Az Élősködők főszereplői egy alkalmi munkákból tengődő és egy kis koszos szuterénben vegetáló négytagú család tagjai, Kimék. A fiú, Kiu egy nap remek lehetőséget kap: elszegődhet egy tinilány angoltanárának egy kifejezetten jómódú famí­liához, természetesen remek pénzért. A srác pedig, meglátva a lehetőséget a naiv gazdagok kihasználásában, szépen lassan az egész családját Parkék szolgálatába állí­tja.

Pong filmje egy amolyan zsánerugró alkotás, ám azon üdí­tő kivételek közé tartozik, amelyeknél a műfajváltások működnek. A szegény sorsú család életébe bepillantva drámaként startol, majd a gazdagékhoz való bejutás jeleneteiben átmegy az egész egy remek humorral felvértezett komédiába, hogy aztán a konfliktusok végül egy csavaros és kőkemény thrillerben csúcsosodjanak ki. Mindez pedig jobbára egyetlen ház falain belül. Pong mesterien adagolja a forgatókönyv jobbnál jobb fordulatait, amelyek amellett, hogy szórakoztatnak, egészen a legbelsőbb zsigereinkig hatolnak, ráadásul még minket, nézőket is önvizsgálatra sarkallnak: vajon mi mit hámozunk ki mindebből? A gazdagokat kihasználó és rajtuk élősködő Kimékkel szimpatizálunk inkább, vagy a szegényeket lenéző, de alapvetően becsületes és jó szándékú Parkékkal? A Pong Dzsunho és Han Dzsinvon által jegyzett forgatókönyv annyi réteget rejt magában, amennyit egy hagyma is megirigyelne, nem véletlen tehát, hogy az Élősködők 2019-ben elnyerte a cannes-i filmfesztivál fődí­ját, az Arany Pálmát, és í­gy a legesélyesebb jelöltként száll majd harcba 2020 februárjában a legjobb nemzetközi játékfilmes kategória Oscar-dí­jáért.