ÉLŐSKÖDŐK

Rendezte: Pong Dzsunho
Szereplők: Szong Gangho, Cso Jodzsong, Cshö Usik, Pak Szodam, Csang Hjedzsin
Forgalmazó: Mozinet Kft. Magyarországi bemutató: 2019. december 5.

A magyar közönség akkor figyelhetett fel a dél-koreai Pong Dzsunho nevű rendezőre, amikor 2007 áprilisában a Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon vetítették A gazdatest című remek szörnyfilmjét. (Egyébként korábban is láthattuk már a hazai képernyőkön, hiszen kiadták DVD-n A halál jele című zseniális krimijét, ám az még elsikkadt a filmrengetegben.) Pong azóta kipróbálta magát amerikai és nemzetközi területeken is, például a 2013-as Snowpiercer - Túlélők viadalával vagy a Netflixnek készített 2017-es Okjával. Ez utóbbit követően pedig visszatért szülőhazájába, hogy elkészítse élete talán legösszetettebb és legemlékezetesebb filmjét, az Élősködőket. Az immár vegytisztán dél-koreai színekben induló műfajmixben Pong ismét egyik kedvenc témáját vette elő, amit már a Snowpiercerben is a középpontba helyezett: a társadalmi különbségeket, a szegények és a gazdagok szembenállását. A köztük lévő hatalmas űrt, kommunikációképtelenséget, meg nem értést. Az Élősködők főszereplői egy alkalmi munkákból tengődő és egy kis koszos szuterénben vegetáló négytagú család tagjai, Kimék. A fiú, Kiu egy nap remek lehetőséget kap: elszegődhet egy tinilány angoltanárának egy kifejezetten jómódú famíliához, természetesen remek pénzért. A srác pedig, meglátva a lehetőséget a naiv gazdagok kihasználásában, szépen lassan az egész családját Parkék szolgálatába állítja.

Pong filmje egy amolyan zsánerugró alkotás, ám azon üdítő kivételek közé tartozik, amelyeknél a műfajváltások működnek. A szegény sorsú család életébe bepillantva drámaként startol, majd a gazdagékhoz való bejutás jeleneteiben átmegy az egész egy remek humorral felvértezett komédiába, hogy aztán a konfliktusok végül egy csavaros és kőkemény thrillerben csúcsosodjanak ki. Mindez pedig jobbára egyetlen ház falain belül. Pong mesterien adagolja a forgatókönyv jobbnál jobb fordulatait, amelyek amellett, hogy szórakoztatnak, egészen a legbelsőbb zsigereinkig hatolnak, ráadásul még minket, nézőket is önvizsgálatra sarkallnak: vajon mi mit hámozunk ki mindebből? A gazdagokat kihasználó és rajtuk élősködő Kimékkel szimpatizálunk inkább, vagy a szegényeket lenéző, de alapvetően becsületes és jó szándékú Parkékkal? A Pong Dzsunho és Han Dzsinvon által jegyzett forgatókönyv annyi réteget rejt magában, amennyit egy hagyma is megirigyelne, nem véletlen tehát, hogy az Élősködők 2019-ben elnyerte a cannes-i filmfesztivál fődíját, az Arany Pálmát, és így a legesélyesebb jelöltként száll majd harcba 2020 februárjában a legjobb nemzetközi játékfilmes kategória Oscar-díjáért.


Hozzászólások