Nekünk bejött a papírforma

Mindenki kékes füstöt eregető, kétütemű motorján és a közhiedelem szerint papírból készült karosszériáján élcelődött, de rengeteg rajongója is akadt a praktikus, könnyen javítható Trabantnak, amelyből hosszú pályafutása alatt több mint hárommilliót gyártottak. A Szputnyik-űrprogramról elnevezett fapados népautót a berlini fal leomlásakor ismerte meg a világ, amikor már szabadulni akartak tőle a németek, de a legnagyobb exportpiac, Magyarország, tovább kitartott mellette.

Huszonöt éve a zwickaui Trabant-üzemben is eljött a rendszerváltás pillanata: legördültek a sorról a kétütemű 601-esek utolsó példányai, és másfél évnyi kisszériás kísérletezgetés után végre sorozatban készülhettek a rég várt új négyüteműek, kiábrándító külsővel, banális 1.1 típusjelzéssel. Az 1990 nyári stafétaátadás méltán kerülne fel az autóipar legnagyobb bukásainak listájára, hiszen ahhoz, hogy a bő negyedszázados konstrukcióba be tudják faragni a Karl-Marx-Stadtban készülő, Volkswagen-licenc motort, irdatlan kiadásokba verte magát a gyár, így nem maradt pénz...

A teljes cikk az IPM 2015/2 számában olvasható, vagy regisztráció és online előfizetés után letölthető a weboldalunkról PDF formátumban.


Hozzászólások