Bizalomépí­tés online eszközökkel

Szilveszterkor vendégeink voltak, a beszélgetés éjszakába húzódott, és barátaink pezsgőt ittak és taxival akartak hazamenni. Egy taxitársaság se vette fel a telefont. Mire barátunk előkapta okostelefonját, elindí­totta az Uber nevű alkalmazást, rögtön látta a térképen, hogy a közelben van egy közösségi taxi. Rákattintott az autó ikonjára, megjelent a sofőr képe, és az, hogy 5 csillagra értékelték az utasok. A kocsi pár perc múlva itt volt, de a biztonság kedvéért egy idő múlva rájuk csörögtünk, hogy épségben megérkeztek-e, hiszen mindannyian láttuk Rutger Hauer főszereplésével a Stoppost, ami valljuk be, ijesztő film. Barátaink szerencsére arról számoltak be, hogy remek volt az út, online fizettek és a sofőr a taxi árak feléért vitte el őket.

A cikkünkben több példával bemutatottak azonos elven, ideológián alapulnak, az erőforrások, szabad kapacitások újraelosztásán és közösség épí­tésén. Az új, online eszközökre alapozó jelenség gyűjtőneve a sharing economy, találkozhatunk még vele a collaborative consumption, peer economy vagy P2P (peer-to-peer) business elnevezések alatt is. Az egészben a legcsodálatosabb, hogy a sharing economyban a tőke szerepét az ismeretlen emberek közt létrejött bizalom tölti be. Nem ritka, hogy az USA-ban valaki feladva könyvelői vagy multinacionális cégnél betöltött állását kiadja üresen álló szobáit, napközben közösségi taxisofőrként fuvart vállal, kutyapanziót működtet. És ezzel háromszor annyit keres, mint eredetileg.
De térjünk vissza bevezetőben elkezdett történethez. Egy közösségi taxi esetében a sofőr számára a legrövidebb utat a Google Térkép választja ki, és ettől nem is térhetett nagyon el. Innen azért egy kicsit trükkös a sztori, a sofőrök nem állnak az online (nem taxis!) cég alkalmazásában, és ugye adóbevallást maguk készí­tenek. Nem meglepő tehát, hogy számos taxis tüntetés volt már az Uber ellen. Amire az Uber március 20. és 22. között ingyenes hétvégével válaszolt. Aki volt olyan szerencsés és kocsit tudott fogni, az legfeljebb tí­zszer esetenként maximum 3000 Ft értékig ingyen utazhatott. Mellesleg az Uber értékét nagyobbra becsülik, mint az amerikai és angol taxicégekét együttvéve, több mint 25 milliárd dollárt ér. És ha ez nem lenne elég, akkor Magyarországon már itt a Wundercar is. Közösségi sofőr egyébként bárki lehet, akinek érvényes jogosí­tványa, büntetlen előélete és autója van. Az utazás végén a sofőr és utasa kölcsönösen értékelik egymást. Sokak régi vágya teljesül ezzel.