Bizalomépítés online eszközökkel

Szilveszterkor vendégeink voltak, a beszélgetés éjszakába húzódott, és barátaink pezsgőt ittak és taxival akartak hazamenni. Egy taxitársaság se vette fel a telefont. Mire barátunk előkapta okostelefonját, elindította az Uber nevű alkalmazást, rögtön látta a térképen, hogy a közelben van egy közösségi taxi. Rákattintott az autó ikonjára, megjelent a sofőr képe, és az, hogy 5 csillagra értékelték az utasok. A kocsi pár perc múlva itt volt, de a biztonság kedvéért egy idő múlva rájuk csörögtünk, hogy épségben megérkeztek-e, hiszen mindannyian láttuk Rutger Hauer főszereplésével a Stoppost, ami valljuk be, ijesztő film. Barátaink szerencsére arról számoltak be, hogy remek volt az út, online fizettek és a sofőr a taxi árak feléért vitte el őket.

A cikkünkben több példával bemutatottak azonos elven, ideológián alapulnak, az erőforrások, szabad kapacitások újraelosztásán és közösség építésén. Az új, online eszközökre alapozó jelenség gyűjtőneve a sharing economy, találkozhatunk még vele a collaborative consumption, peer economy vagy P2P (peer-to-peer) business elnevezések alatt is. Az egészben a legcsodálatosabb, hogy a sharing economyban a tőke szerepét az ismeretlen emberek közt létrejött bizalom tölti be. Nem ritka, hogy az USA-ban valaki feladva könyvelői vagy multinacionális cégnél b...

A teljes cikk az IPM 2015/10 számában olvasható, vagy regisztráció és online előfizetés után letölthető a weboldalunkról PDF formátumban.


Hozzászólások